gerelateerde werken
Cors et cordes : pour cor de basset et orchestre de chambre, 1978 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Klarinet en groot ensemble
Bezetting:
0200 2000 cemb 12vl 4vla 4vc 2cb bh-solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting:
vl/fl vla/cl vc/fg g
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Houtblazersensemble en toetsinstrument; Fluit en toetsinstrument; Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting:
3fl pf (vc ad lib.) / fl ob cl pf (fg ad lib.)
Trio no. 1 : fluit, hobo en piano, 1955 / van Jurriaan Andriessen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting:
fl ob pf
compositie
Skin : for flute, bass clarinet and piano, 1995 / Geert van Keulen
Overige auteurs:
Keulen, Geert van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Nederlandse première: 14 april 1998 - De IJsbreker, Amsterdam - Het Trio] - Bij verscheidene van mijn composities verwijzen de titels naar de menselijke fysionomie: het tenorsaxofoonconcert Fingers, het trio voor fluit, basklarinet en piano Skin, en Herz voor viool en piano. Dit soort namen geeft mij de gelegenheid in een zeer kort bestek - één woord - verschillende aspecten van de betreffende compositie samen te vatten. Zo kan worden gerefereerd aan bepaalde fysieke omstandigheden. Ook kan de titel overdrachtelijk worden verstaan: hij kan dan slaan op de plaats die het bewuste werk in mijn oeuvre heeft of, meer specifiek, hoe het zich verhoudt tot mijn compositie-techniek. In Skin onderzoek ik de buitenkant, het oppervlak van de harmonie. Dit resulteert in een hoge mate van dun schrijven: van de harmonie die in de eerste maten nog aanwezig is blijft alleen de schil over. Ook de pianopartij is voor een groot deel éénstemmig, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van een
virtuoze repeteertechniek; daar komt bij dat de twee blaasinstrumenten zich in ritmisch opzicht praktisch volkomen aan elkaar conformeren, waardoor een uiterst transparante textuur ontstaat. Aan het slot laat de piano nog een keer de harmonische binnenkant van het werk horen. - GEERT VAN KEULEN