componist
Maarten Hans van Norden was born on November 1, 1955, in Amsterdam.
Education: After a year of studying mathematics, Van Norden chose music instead. At the Royal Conservatory in The Hague, ...
gerelateerde werken
Amenhotep IV : voor pianokwartet, 1998 / Maarten van Norden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianokwartet (piano, viool, altviool, cello)
Bezetting:
pf vl vla vc
Linge : voor gemengd koor en saxofoonkwartet, 2004 / tekst: M.A. Dreel, Ton de Kruyf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 sax-s sax-a sax-t sax-b
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
sopr GK4 cl trp perc 2pf
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Gemengd koor en instrumenten; Elektronica met verschillende instrumenten; Elektronica en zangstem(men) met of zonder instrument(en); Gemengd ensemble (2-11 spelers) met elektronica
Bezetting:
(GK4 ad lib.) fl(pic fl-a fl-b) 6perc(pf) hp org ondes-martenot/synth/tape
compositie
Songs to make the dust dance : for mixed choir, violin, bass clarinet and marimba/percussion, 1995 / texts from the Ryojinhisho (XIIth century Japan), Maarten van Norden
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 17 december 1996] - De tekst is ontleend aan een bundel Japanse gedichten onder de titel Ryojin hisho (Treasured Selection of Superb Songs). Deze gedichten zijn in 1179 na Chr. verzameld door keizer Go-Shirakwa. Oorspronkelijk waren ze op muziek gezet, maar de muziek is verloren gegaan. Ze vertegenwoordigen het genre van de imayo, wat 'moderne stijl' betekent: de popmuziek van die dagen. De bundel, die 500 gedichten bevat, is eeuwenlang uit het zicht verdwenen en pas in 1911 teruggevonden. De gedichten vertonen overeenkomsten met haiku's: evenals deze zijn ze heel kort en beschrijven ze vaak een situatie door opsomming van objecten. De onderwerpen zijn zeer uiteenlopend, van natuurbeschrijvingen tot boeddhistische rituelen en scènes uit het dagelijks leven. Het imayo-genre werd vanaf de negende eeuw voornamelijk bedreven door vrouwen: de miko (priesteres), asobi (hofdame/prostituee) en kugutsu (poppenspeelster). Aanvankelijk gebeurde dit aan het keizerlijke hof, maar in
de loop der tijd maakte het genre zich los van die omgeving: de beoefenaars ervan leidden in later tijd vaak een zwervend bestaan in de wereld van entertainment en prostitutie. De drie voor dit koorwerk geselecteerde gedichten bestaan uit een beschrijving van respectievelijk 'Things that sway in the breeze', 'Things that dance superbly well' en 'Things that cool the heart', met een pointillistische verwijzing naar de mens. De vertaling in het Engels is ontleend aan 'Songs to make the dust dance' (University of California Press, 1994). - MAARTEN VAN NORDEN