gerelateerde werken
Concerto for cello and chamber orchestra : 1996, revision 2003 / Srđan Dedić
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Cello en orkest
	
			Bezetting: 
		
		fl ob cl fg h trp trb 2perc hp str(8.6.6.6.4.) vc-solo
	
trailblazer : Concerto for cello and chamber orchestra / Joël Bons
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Cello en orkest
	
			Bezetting: 
		
		cl-solo fl/picc ob cl cl-b h fg perc str
	
Concerto no. 2 for violoncello and orchestra : An Odyssey, 1996-1997 / Hans Kox
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Cello en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2fl(pic) 2ob(ob-am) cl 2h trp perc str vc-solo
	
Balladino : voor cello en orkest / Jan Mul
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Cello en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2222 2000 timp perc cel str vc-solo
	
compositie
				Concerto for cello and chamber orchestra : 1996, revision 2003 / Srđan Dedić
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Dedić, Srđan
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): De compositie bestaat uit één deel met negen grote secties. Het weerspiegelt mijn kijk op de cello als een krachtig, eerder dan een lyrisch solo-instrument. Het orkest participeert evenredig aan het solo-instrument, vaak in een rijke textuur en virtuoze gedeelten. Het grotendeels spontaan ontstane thema van het stuk is verder ontwikkeld en uitgebreid door gebruik te maken van een computer en de software MAX (ontwikkeld in het IRCAM, Parijs). Enkele van de algoritmische compositiemethoden die ik heb gebruikt zijn: - het ontwikkelen van stemmingen door deze te ontlenen aan voortdurend veranderende complexe modes en reeksen; - het ontwikkelen van een contrapunt op grond van vooraf gedefinieerde paramaters; - manipulaties met een tijdsordening van vooraf vastgelegde melodisch-ritmische patronen; - het toepassen van computer gegenereerde combinaties en waarschijnlijkheidsberekeningen van het proces m.b.t. het maken van keuzes in ritmische waarden, verticale en horizontale intervallen
en motieven. Ik probeerde tot een synthese te komen tussen rationele en (voor mij) subtiele compositietechnieken, tussen spontane en bezielde muzikale ideeën. De compositie werd door de ISCM jury geselecteerd voor de Wereld Muziek Dagen 1997 in Seoul. - SRDAN DEDIC (vert. Donemus)