componist
gerelateerde werken
Concerto for cello and chamber orchestra : 1996, revision 2003 / Srđan Dedić
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb 2perc hp str(8.6.6.6.4.) vc-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
3222 2001 3perc cel str vc-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
acc str vc-solo
Concerto Nº 5: The Forest in April : for cello and orchestra / Jan-Peter de Graaff
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
vc-solo 2fl(picc/fla) 2ob(eh) cl cl-b sax-s(sax-a) 2fg(cfg) 4h 2tpt 2trb trb-b tb timp 2perc hp cel str
compositie
Concerto for cello and chamber orchestra : 1996, revision 2003 / Srđan Dedić
Toelichting:
Program note (Dutch): De compositie bestaat uit één deel met negen grote secties. Het weerspiegelt mijn kijk op de cello als een krachtig, eerder dan een lyrisch solo-instrument. Het orkest participeert evenredig aan het solo-instrument, vaak in een rijke textuur en virtuoze gedeelten. Het grotendeels spontaan ontstane thema van het stuk is verder ontwikkeld en uitgebreid door gebruik te maken van een computer en de software MAX (ontwikkeld in het IRCAM, Parijs). Enkele van de algoritmische compositiemethoden die ik heb gebruikt zijn: - het ontwikkelen van stemmingen door deze te ontlenen aan voortdurend veranderende complexe modes en reeksen; - het ontwikkelen van een contrapunt op grond van vooraf gedefinieerde paramaters; - manipulaties met een tijdsordening van vooraf vastgelegde melodisch-ritmische patronen; - het toepassen van computer gegenereerde combinaties en waarschijnlijkheidsberekeningen van het proces m.b.t. het maken van keuzes in ritmische waarden, verticale en horizontale intervallen
en motieven. Ik probeerde tot een synthese te komen tussen rationele en (voor mij) subtiele compositietechnieken, tussen spontane en bezielde muzikale ideeën. De compositie werd door de ISCM jury geselecteerd voor de Wereld Muziek Dagen 1997 in Seoul. - SRDAN DEDIC (vert. Donemus)