gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, volume 2
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Piano Concerto : for piano and chamber orchestra / Man-Ching Yu Donald
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en groot ensemble
Bezetting:
pf-solo fl ob cl fg h tpt trb-t tb tuno 2vn vla vc db
Entente cordiale : amplified piano and orchestra / Alexandre Rabinovitch-Barakovsky
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 3fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3tpt 3trb tb timp vibr perc clavinova str
Concert : voor piano en orkest / Henk van der Vliet
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 2fl ob eh 2cl 2fg 2h 2trp timp perc str
compositie
Khayal : concerto for piano and ensemble/chamber orchestra, 1996 / Sinta Wullur
Overige auteurs:
Wullur, Sinta
(Componist)
Toelichting:
Khayal is een term die zowel in Indonesië als in India voorkomt. Dit werk vertoont dan ook invloeden van zowel de Indiase als de Indonesische muziek. Khayal in Indonesië betekent zoveel als fantasie of fictie. Dit element komt tot uitdrukking in het spel van de solist dat beschouwd kan worden als een uitgeschreven improvisatie. De vorm van het stuk is veeleer geïnspireerd op de Indiase Khayal-stijl. In deze muzieksoort wordt er in het begin stapsgewijs toonmateriaal verkend. Eerst horen wij slechts enkele tonen die langzamerhand uitgroeien tot een volledige modus (raga). Vervolgens wordt het ontgonnen materiaal in virtuoze gebaren ten gehore gebracht. Dit proves van 'improvisatie' is opgenomen in elk van de drie delen van het pianoconcert. In het eerste deel is de hoofdlijn overwegend een éénstemmige melodie, in het middendeel een melodie in akkoorden en in het laatste gedeelte is er sprake van een melodie in octaven. Gedurende het solospel produceert het orkest harmonische klankvelden die als een schaduw fungeren van de solist. Behalve Indiase invloeden vinden wij in Khayal veel muzikale bouwstenen die afkomstig zijn van de Indonesische muziek. In het middendeel is er bijvoorbeeld sprake van heterofonie zoals die voorkomt in de Javaanse gamelan. In het eerste en laatste deel horen wij ritmes en motieven uit de Balinese gong kebyar.