gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Saxofoon; Elektronica met verschillende instrumenten; Saxofoon met multimedia
Bezetting:
4sax computer electronics
Wolven : for flute / Maarten Ornstein
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Een grijze morgen : voor dwarsfluit / Rita Hijmans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Sonu St Er : for bass flute / Tilen Lebar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
compositie
De vierde planeet : for flute quartet, 1997 / Geurt Grosfeld
Overige auteurs:
Grosfeld, Geurt
(Componist)
Bevat:
Een titel hoeft niet
Een versie van de gebeurtenissen
Onder een kleine ster
De hemel is te peilen
Uitzicht met zandkorrel
Toelichting:
Program note (Dutch): De vierde planeet bestaat uit vijf delen voor verschillende combinaties van piccolo's, c-fluiten, altfluiten, basfluiten en een contrabasfluit. De titel verwijst naar Mars. In de geschiedenis van de mensheid heeft deze planeet een complex aan betekenissen. Als oorlogsgod, maar ook bijvoorbeeld als beschermer van akkers en vee. Destructie en constructie gaan hand in hand. In het kwartet stelt de componist het verlangen naar een toestand van volmaaktheid centraal, en het onvermogen die toestand ooit te bereiken.
Het werk kan op verschillende manieren worden uitgevoerd:
* Integraal met live elektronica (ca. 25'); hierbij is ook een tekst die de spelers fluisteren na een inleidend deel elektronische muziek
* Integraal met tape of cd (ca. 18')
* Instrumentaal (ca. 15')
* Instrumentaal delen 1, 2 en 5 (ca. 9')
* Instrumentaal delen 1, 3 en 5 (ca. 9')
* Instrumentaal losse delen.
In de uitvoering met live elektronica nemen de spelers bij voorkeur plaatsen in om het publiek heen. De fluisterende spreekstemmen worden dan versterkt weergegeven. De elektronica is quadrofonisch uitgewerkt. De luidsprekerboxen staan in carré rondom het publiek opgesteld. Voor uitvoering met live elektronica raadplege men de componist. Bij uitvoering vanaf een podium heeft een stereofonische weergave de voorkeur; een begeleidende tape is verkrijgbaar bij Donemus.
Het tweede deel is een geleide improvisatie. Muzikale elementen liggen weliswaar in tijdsblokken vast, maar de volgorde en de timing daarbinnen zijn vrij. Spaarzaam mogen elementen uit gespeelde blokken (niet het eerste blok) teruggenomen worden. In het laatste blok heeft alleen de derde fluit improvisatiekansen. De tendens van het deel is globaal aangegeven, maar de spelers mogen daarvan afwijken. - GEURT GROSFELD