gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Two : for 2 percussion soloists and ensemble, 2003 / Lorre Lynn Trytten
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en groot ensemble; Slagwerk en orkest
Bezetting:
fl(pic) ob cl fg h trp trb tb vl vla vc cb/str(3.3.2.1.) 2perc-solo
Balance of Power : for percussion solo and orchestra / Bram Kortekaas
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
perc-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp perc hp str
De verloedering 3 : for marimba and orchestra, 1987 / Dolf de Kinkelder
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
3333 4331 3perc str mar-solo
compositie
Goldrush concerto : for percussion duo and orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Overige auteurs:
Veldhuis, Jacob ter
(Componist)
Bevat:
Gold mine
All the gold this mountain has
Gold rush
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 31 augustus 1997 - Arnhem - Safri Duo, Gelders Orkest o.l.v. Christopher Lyndon-Gee] - De titels mogen verwant zijn, maar Goldrush en Goldrush Concerto hebben geen noot met elkaar gemeen. Wel zou met het, gezien het thematische verband, een tweeluik kunnen noemen. Hoe abstract muziek ook is, ze kan niettemin een concreet verhaal vertellen: Goldrush verklankt de goudkoorts, die in de menselijke geschiedenis al tot zo vele catastrofen heeft geleid. Goldrush eindigt met de ontdekking van het goud: na intense strijd en ontbering verschijnt het blinkende edelmetaal pas in de slotmaten (en hoe vaak verschijnt hetgeen we begeren niet pas wanneer we het niet meer verwachten?). Goldrush Concerto begint waar Goldrush ophoudt: bij het goud. Dit 'el dorado' is natuurlijk al gauw leeggeroofd, zodat solisten en orkest een verwoede expeditie ondernemen naar nog meer goud. En goud is hier uiteraard ook een metafoor voor levensgeluk. In het tweede en derde deel vuurt het elektronisch
slagwerk samples af van stemmen uit de klassieke goudzoekersfilm The Treasure of the Sierra Madre uit 1948. Eén van hen, gespeeld door Humphrey Bogart, wordt vermoord terwijl zijn maten moeten zien hoe de wind vat krijgt op al het moeizaam gedolven stofgoud en het terugblaast naar het gebergte waar het vandaan kwam. - JACOB TER VELDHUIS