gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 1
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Peso Ancestral : for voice and piano / Ignace Lilien
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
voice pf
Drie liederen : '55 / op tekst van J. Slauerhoff, Hugo Godron
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
bar pf
Morestond : voor zang en piano / Israel Olman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
zang pf
compositie
Satie and his sense of shoelaces : a mini music drama in the form of three songs, for tenor and piano, 1996, revision 2003 / on words by John Cage, Christina Viola Oorebeek
Overige auteurs:
Cage, John
(Tekstdichter/librettist)
Oorebeek, Christina Viola
(Componist)
Bevat:
Coming untied
Flat on the floor
Satie is touched
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 12 mei 1996 - English Church, Amsterdam - Brian Galliford en Marien van Nieukerken] - De tekst van Satie and his sense of shoelaces is uit 'James Joyce, Marcel Duchamp, Erik Satie: An alphabet', een gedicht van John Cage. Hoewel Cage het meest bekend staat als een van de belangrijkste vernieuwers van de na-oorlogse muziek, is zijn poëzie en proza minder goed bekend. De tekst van de drie liederen die uit (in de oorspronkelijke tekst) twee elkaar niet-opvolgende verzen bestaat, vormt een beeldend 'verhaal' met een dramatische lading en verschillende personages. Deze personages zijn kunstenaars die John Cage belangrijk vond, componisten Erik Satie en Conlon Nancarrow en beeldhouwster Louise Nevelson. Conlon Nancarrow wordt beschreven als een zeer eigenzinnige maar tegelijkertijd geniale muzikale kluizenaar in Mexico die al zijn composities voor pianola's heeft geschreven. Zijn muziek is ook niet te spelen voor één of zelfs meerdere pianisten door de vooral zeer complexe
ritmiek. In de muziek van de drie liederen heb ik muzikale associaties gezocht uit het werk van John Cage, Conlon Nancarrow en Erik Satie. In het tweede lied - Flat on the floor - bijvoorbeeld, speelt de zanger een vrij citaat uit één van de pianostudies van Nancarrow. Er is toonmateriaal uit het eerste strijkkwartet van John Cage verwerkt in het eerste lied, en door de drie liederen heen zijn permutaties gebruikt van melodisch materiaal uit Gymnopédies en Gnossiennes van Satie. - CHRISTINA VIOLA OOREBEEK