componist
Jan Vriend is van meet af aan een muzikale alles-eter die een uitgesproken modernistische benadering combineert met een open oor en oog voor het belang en de noden van een ...
gerelateerde werken
Six Preludes into Fugues : for piano / Jan Vriend
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-8 spelers); Saxofoon
Bezetting:
4cl 2sax-a 2sax-t / 4sax-a 4sax-t
Trio : (opus 1), voor fluit, klarinet en fagot, 1978-'79 / Maarten Surtel
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting:
fl cl fg
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Houtblazersensemble (2-8 spelers)
Bezetting:
ob cl fg
compositie
Khepera : for alto flute and alto clarinet, 1997 / Jan Vriend
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 14 april 1998 - De IJsbreker, Amsterdam - Het Trio] - "Khepera is a form of the rising sun, and his seat is in the boat of the Sun-god. He is the god of matter which is on the point of passing from inertness into life, and also of the dead body from which a spiritual and glorified body is about to burst forth. His emblem is a beetle." (Uit: The Book of the Dead. - London: Routledge & Kegan, 1960) - Khepera kan als zelfstandig werk worden uitgevoerd, of in combinatie met Gravity's dance voor piano solo (1983/86), Aura voor piano solo (1994) en Heterostase voor fluit, basklarinet en piano (1980), in de cyclus ECLIPSE. In dat geval past het werk naadloos tussen Gravity's dance en Heterostase. Op dezelfde wijze verbindt Aura de delen Khepera en Heterostase met elkaar. De 4 werken dienen dan in deze volgorde te worden gespeeld: Gravity's dance voor piano solo (15 minuten) - Khepera (10 minuten) - Aura voor piano solo (3 minuten) en Heterostase voor fluit, basklarinet en
piano (10 minuten).
Mijn compositie Athena Keramitis voor contrabasfluit en basklarinet (1985) was in eerste instantie bestemd om de rol van Khepera te vervullen, maar onoverkomelijke problemen met het weerspannige karakter van de contrabasfluit verhinderden de musici aan wie het stuk was opgedragen om het uit te voeren. Jos Zwaanenberg ondernam in 1994 nog een moedige, maar niet geheel bevredigende poging om het werk uit te voeren op basfluit met toegevoegde elektronica om het effect van de contrabasfluit te benaderen. Eindelijk, na twaalf jaar, heb ik besloten mijn vrienden te voorzien van een stuk dat alle verdere uitvluchten voor eens en altijd onmogelijk zou moeten maken ... JAN VRIEND