gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Balance of Power : for percussion solo and orchestra / Bram Kortekaas
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
perc-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp perc hp str
De verloedering 3 : for marimba and orchestra, 1987 / Dolf de Kinkelder
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
3333 4331 3perc str mar-solo
Concerto : for marimba, vibraphone and orchestra / Robert Groslot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Slagwerk en orkest
Bezetting:
perc-solo picc fl ob eh cl b-cl 2fg 2h 2trp 3trb tb hrp str
compositie
The laws of science II : voor 2 pauken en orkest, opus 56b, 1994 / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Overige auteurs:
Veldhuis, Jacob ter
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première:18 maart 1995 - Driebergen - Nicolaas Dusseldorp, Kamerorkest Driebergen o.l.v. Dirkjan Horringa] - De compositie is afgeleid van een gedeelte uit het gelijknamige werk voor tape, dat ik begin 1992 componeerde, en dat gebaseerd is op uitspraken van de Britse fysicus Stephen Hawking. Hawking wordt wel beschouwd als de Einstein van onze tijd. Zijn ideeën over god, kosmos, tijd en ruimte zijn even fascinerend als omstreden. Eén citaat: "God would not have had any freedom to chose how the universe began. Instead, I would use the term 'god' as the embodiment of the laws of science. We are such insignificant creatures on a minor planet of a very average star on the outer suburbs of one of a hunderd-thousand-million galaxies... So it is difficult to believe in a god that would care about us if he even noticed our existence". De stelligheid waarmee Hawking zijn uitspraken doet, wordt nog eens extra benadrukt doordat hij - vrijwel geheel verlamd en niet tot spreken in staat -
communiceert via een spraak-synthesizer, die klinkt als de stem van een robot. Hierop is The laws of science I voor geluidsband gebaseerd. Toen ik nadacht over een kort concertje voor twee pauken en orkest voor het Kamerorkest Driebergen, ontdekte ik dat een deel van het oorspronkelijke materiaal van The laws hiertoe uitstekend als basis zou kunnen dienen. Pauken zijn misschien wel de meest 'stellige' instrumenten van het orkest: Pauken 'twijfelen' nooit en klinken altijd heel gedecideerd, zoals wetenschappelijke axioma's. Ik denk dat veel hedendaagse wetenschap op zichzelf gefixeerd is, dat haar beoefenaars, met Hawking, zich vaker bezig houden met 'the laws of science' dan met ( wat mij zinvoller lijkt ) 'the laws of nature'. Hawking gaat zelfs zover 'the laws of science' als een metafoor voor god te zien... Het dogmatische en tegelijk tegenstrijdige van deze voor mij tragi-komische titel heb ik muzikaal willen uitbeelden. - JACOB TER VELDHUIS