gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
To Italy : fantasy for flute on a poem by Shelley, opus 4, 1976, revision 1981 / Leo Samama
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Fluit
Bezetting:
fl
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar; Elektronica met verschillende instrumenten; Gitaar met multimedia
Bezetting:
2g g-b electronics
Border-Lines : for tuba and taped synthesizer, 1990 / David Little
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Tuba; Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
tb tape
compositie
Dwaallicht : voor fluit en tape, 1995 / op tekst van Hans Faverey, Willem Jeths
Overige auteurs:
Faverey, Hans
(Tekstdichter/librettist)
Jeths, Willem
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Uitgangspunt voor Dwaallicht is de dichotomie Veraf-Dichtbij, de vervreemding van jezelf en van anderen. De fluitist wordt als het ware verleid door een object, waaruit gesampelde fluittonen hem lokken. De fluit is hierbij het symbool van de zuivere liefde. Dwaallicht is geconstrueerd rondom een voortdurend aantrekken en afstoten. Dit spanningsveld houdt onmiskenbaar verband met het spanningsveld van de erotiek.
In Dwaallicht worden twee gedichten van Hans Faverey door de fluitist gereciteerd. Ze geven de onderliggende thematiek van het spel weer: de strijd tussen de knagende twijfel en de uiteindelijke onvermijdelijkheid om gehoor te geven aan de zo vertrouwde oproep van een vreemde. Het eerste gedicht levert tevens het ruwe basismateriaal: de kwint.
Dwaallicht is grotendeels gebaseerd op kwintstapelingen, zonder werkelijk tonale elementen te bevatten. Op het hoogtepunt van het spel tussen fluit en kunstobject stapelen de kwinten op de tape zich op tot de constructie bijna barst. De fluitist antwoordt panisch met snelle loopjes en grote sprongen. Als de kwinttoren op de band zichzelf uiteindelijk vernietigt en omvalt, blaast de fluitist in zichzelf gekeerd de aftocht.
In het object ontworpen door kunstenares Petra Mol zijn twee kleine luidsprekers opgesteld waarover de tape afgespeeld wordt. Het object wordt volgens een nauwgezet lichtplan gedurende de performance aangelicht. Het werk kan eventueel ook zonder het kunstobject worden uitgevoerd. - WILLEM JETHS