gerelateerde werken

Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 1

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Nine Dragons : for piano / Man-Ching Yu Donald

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Lullaby : Version for piano / Nimrod Borenstein

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Tendresse : pour piano / Henk Klop

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

 

compositie

Prismatic blues : for piano, 1997 / Christina Viola Oorebeek

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1998
Uitgavenummer: 09439
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf
Bijzonderheden: Gebaseerd op thema's uit het tweede deel van de sonate op. 54 van Beethoven, en baspatronen van Otis Spann en James P. Johnson. - Opgedragen aan Marcel Worms. - Tijdsduur: ca. 9'
Tijdsduur: 9'00"
Aantal spelers: 1
Compositiejaar: 1997
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van (Op een thema van)
Johnson, James P. (Op een thema van)
Spann, Otis (Op een thema van)
Oorebeek, Christina Viola (Componist)
Bevat:
Primary blues
Indigo
The Prussian boogie
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 december 1997 - De IJsbreker, Amsterdam - Marcel Worms] - 'Prismatic blues' bestaat uit drie delen. - 1. In Primary blue is een motief van vier tonen, met een ambitus van een reine kwart, de basis van de melodische voortgang in het stuk. Dit motiefje wordt voortdurend getransponeerd, min of meer volgens de kwintencirkel in een ritmiek ontstaan uit een (quasi) seriële behandeling van een aantal typerende boogie-woogie ritmes. De vorm maakt zeer vrij gebruik van de klassieke blues in 12 maten. - 2. Indigo gaat uit van een polytonaal bluespatroon, gebruikt als 'muzikaal object', in de zin van een gegeven dat weinig variatie toont. Tussen iedere herhaling van het patroon, echter, zet een harmonische verandering in die één of meer tonen uit het thema verandert en uiteindelijk transformeert in iets nieuws. - 3. In The Prussian boogie wilde ik onderzoeken hoe de drieklankbrekingen uit de Europese klassieke traditie de vroege blues mogelijk hebben beïnvloed. Ik heb
verschillende motorische figuren uit het tweede deel van de Pianosonate op. 54 van Beethoven geplaatst tegenover een bewerkte bas uit Run, run, run, baby, but you can't hide van bluespianist Otis Spann. Dit levert polyritmische effecten op omdat de lengtes van de muzikale zinnen van elkaar verschillen. Verder heb ik (overgangs)sequenzen uit het tweede deel van op. 54 gepaard met een 3-2-3 bas van de (vroege) jazzpianist James P. Johnson. - CHRISTINA VIOLA OOREBEEK

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (B4), 20 pagina's EUR 17,00
Download in PDF (B4), 20 pagina's EUR 20,40
Hardcopy, normal size (B4), 20 pagina's EUR 34,00
Hardcopy, study size (A4), 20 pagina's EUR 27,90