gerelateerde werken
Afterwalk (après promenade) : for partially prepared piano / Christina Viola Oorebeek
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Composizione : 1969, per pianoforte / Jo van den Booren
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
XXI:2 : Solo identity II, for piano, 1973 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Night and Day Hymns : Dynamic études for piano solo / Peter Kerkelov
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Prismatic blues : for piano, 1997 / Christina Viola Oorebeek
Overige auteurs:
Beethoven, Ludwig van
(Op een thema van)
Johnson, James P.
(Op een thema van)
Spann, Otis
(Op een thema van)
Oorebeek, Christina Viola
(Componist)
Bevat:
Primary blues
Indigo
The Prussian boogie
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 december 1997 - De IJsbreker, Amsterdam - Marcel Worms] - 'Prismatic blues' bestaat uit drie delen. - 1. In Primary blue is een motief van vier tonen, met een ambitus van een reine kwart, de basis van de melodische voortgang in het stuk. Dit motiefje wordt voortdurend getransponeerd, min of meer volgens de kwintencirkel in een ritmiek ontstaan uit een (quasi) seriële behandeling van een aantal typerende boogie-woogie ritmes. De vorm maakt zeer vrij gebruik van de klassieke blues in 12 maten. - 2. Indigo gaat uit van een polytonaal bluespatroon, gebruikt als 'muzikaal object', in de zin van een gegeven dat weinig variatie toont. Tussen iedere herhaling van het patroon, echter, zet een harmonische verandering in die één of meer tonen uit het thema verandert en uiteindelijk transformeert in iets nieuws. - 3. In The Prussian boogie wilde ik onderzoeken hoe de drieklankbrekingen uit de Europese klassieke traditie de vroege blues mogelijk hebben beïnvloed. Ik heb
verschillende motorische figuren uit het tweede deel van de Pianosonate op. 54 van Beethoven geplaatst tegenover een bewerkte bas uit Run, run, run, baby, but you can't hide van bluespianist Otis Spann. Dit levert polyritmische effecten op omdat de lengtes van de muzikale zinnen van elkaar verschillen. Verder heb ik (overgangs)sequenzen uit het tweede deel van op. 54 gepaard met een 3-2-3 bas van de (vroege) jazzpianist James P. Johnson. - CHRISTINA VIOLA OOREBEEK