gerelateerde werken

War, tryptich with predella : for orchestra, 1999-2000 / Peter van Onna

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 4343 4431 cel(harm) 2hp str(16.14.12.10.8.)

Un éphémère espagnol : voor orkest, 1979 / Maarten Bon

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 5022 sax-a 0100 11perc pf4h str(8.8.8.8.2.)

Four epigrams for orchestra : opus 16, 1961-62 / Rudi M. van Dijk

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 4331 timp perc hp pf str

Poème pour un homme bien-aimé : pour orchestre, 1981 / Robert Dispa

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 3perc 2hp pf str

 

compositie

Mondrian equilibrium : for chamber orchestra, 1995, revision 1997 / Peter van Onna

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1998
Uitgavenummer: 09480
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 1121 1110 2perc pf(cel) hp str(8.8.6.4.4.)
Bijzonderheden: Er bestaat nog een werk met deze titel. - In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - In memoriam Piet Mondriaan. - Cop. 1997. - Tijdsduur: ca. 13'
Tijdsduur: 13'00"
Compositiejaar: 1995
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Onna, Peter van (Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 25 september 1997 - Beurs van Berlage, Amsterdam - Nederlands Ballet Orkest o.l.v Zsolt Nagy (Project Jonge Componisten)] - ...Zaak is te ontdekken wat de auditieve equivalenten van Mondriaans gepurificeerde constructie-elementen zijn. Het equivalent van de visuele basisvormen zijn naar mijn mening de muzikale archetypen. Hiermee bedoel ik zekere primaire muzikale bouwstenen die vanaf het eerste begin van de muziekhistorie aanwezig waren en hetzelfde zijn gebleven, ondanks modificatie al naar gelang de tijdsperiode (ieder tijdperk geeft immers een eigen formulering van in principe onveranderlijke basiselementen). De drie voor dit werk gekozen archetypen zijn: 1) toonkernen (verbinding toonkernen d.m.v. glissandi) - 2) akkoordbreking (waarbij omvang en register procesmatig behandeld worden) - 3) uniritmisch element (toonhoogtes in tegenbeweging). De drie elementen zijn ten opzichte van elkaar sterk contrasterend. De toonkern staat voor het horizontale, de akkoordbreking
voor het verticale en het uniritmisch element voor geritmiseerde vlakken van klank. Mondriaan pleit in een artikel in De Stijl voor een "tweeheid van klank en niet-klank". Dit om "in de ordening van het klankmateriaal elkaar opheffende klanktegenstellingen te creëren". Deze formulering is enigszins cryptisch maar men zou kunnen denken dat Mondriaan met 'klank' het primaire klankkarakter van zekere instrumentale combinaties bedoelt, en met 'niet-klank' een meer specifieke klankkleur door gebruikmaking van ongebruikelijke speelwijzen die de klank een onmiskenbaar eigentijds karakter geven. De toonkernen zijn derhalve volledig 'ingekleurd'. Het gebruik van melodie is zoveel mogelijk vermeden, een keuze die Mondriaan al in 1920 voorstond. Na keuze van 'gezuiverde' constructie-elementen en vooropgezette instrumentale combinaties is het zaak de verhoudingen af te tasten. Mondriaans methodes vanaf de 20er jaren bestonden niet uit mathematische formules maar uit een zorgvuldig afwegen van
verhoudingen tussen de constructie-elementen. Hierbij kwam een werk tot stand door het al doende in balans te brengen. Conform de Mondriaan-me
thode heb ik geprobeerd door catalogisering van het aantal combinaties tussen constructie-elementen (muzikale archetypen) en instrumentale combinaties een en ander in auditief evenwicht te brengen. Hierbij bleek dat weglating en duplicaties van zekere verhoudingen van cruciaal belang was om een evenwicht te bewerkstelligen. De verhoudingen volgen de baan van het spanningsverloop (een onafhankelijke inbouw van perioden van muzikale spanning-ontspanning, bedoeld als nabootsing van de natuurlijke elementen waaraan de kosmos onderhevig is en die de verschillende manieren van tijdsbeleving van de mens bepalen) dat ingebouwd is om een en ander in een overtuigend muzikaal-psychologisch verloop te kunnen leiden. Muziek immers verloopt in tijd en is niet zoals in de kunst van Mondriaan 'bevroren tijd'. - PETER VAN ONNA

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 70 pagina's EUR 44,09
Download in PDF (A3), 70 pagina's EUR 52,90
Hardcopy, normal size (A3), 70 pagina's EUR 88,18
Hardcopy, study size (A4), 70 pagina's EUR 59,51
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 81 pagina's EUR 40,60
Download in PDF (B4), 81 pagina's EUR 48,72
Hardcopy, normal size (B4), 81 pagina's EUR 81,21
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten