gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 2
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Kinder-lijck : gem. koor a cappella, 1944 (rev. '52) / [tekst van] (J. v.d. Vondel), Jan van Dijk
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor; Vocaal ensemble (2-12)
Bezetting:
sopr alt ten bas / GK4
Adeste, fideles : voor gemengd koor a cappella / Rud. Mengelberg
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK8
Play on! : gemengd koor a cappella, 2005 / Daan Manneke
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
compositie
Scene from the Ramayana : for mixed choir, 1997 / Sinta Wullur
Overige auteurs:
Valmiki
(Tekstdichter/librettist)
Wullur, Sinta
(Componist)
Toelichting:
De kecakmuziek, waarvan verschillende ritmische patronen gescandeerd in interlockingprincipe een grote rol speelt, is intrigerend om uit te voeren. Op Bali wordt het uitgevoerd door een groot mannenkoor die een soort slagwerkcompositie uitvoert met de vocale cak (uitgesproken: tjak). Die muziek vormt de begeleiding van de Ramanaya die in dans wordt uitgebeeld, waarbij het verhaal wordt gereciteerd. De Ramanaya verhaalt net als de Mahabharata de geschiedenis van een koninklijke familie geschreven in dichtvorm. Hierin komen mythische figuren voor en het handelt over oorlog tussen goed en kwaad. Deze verhalen vormen de basis van de wayang kulit- en dans-theater uit de traditionele kunst uit India en Indonesiƫ. In Scene from the Ramanaya zijn elementen van zowel de kecak alsook elementen van de Javaanse vocale muziek vermengd met westerse technieken tot de muzikale weergave van een deel van de Ramanaya vertelling vertaald in het Engels. Het volledige verhaal is verdeeld in elf hoofdstukken, waarvan elk op zich een compleet verhaal vormt. Het slot zoals het bekend is in de wayangverhalen heeft een happy end. Maar er is nog een onbekend twaalfde hoofdstuk dat gaat over het vervolg van het leven van de hoofdpersonen Rama en Sita. Het begint wanneer Rama en Sita na veertien jaar lange omzwervingen en avonturen terug waren gekeerd naar hun rijk. Toen bleek dat Sita zwanger was, begon het volk te roddelen en vonden dat Rama het niet moest vertrouwen dat het kind dat ze verwachtte van hem zou zijn. Uiteindelijk werd hij overgehaald om haar toch te verstoten op grond van het niet waard zijn om zijn vrouw te zijn als ze toch andermans kinderen draagt. Zij werd verbannen naar het bos. Daar had ze kinderen (een tweeling) gebaard en opgevoed en verbleef er enige tijd. Totdat de kinderen groot waren en op bezoek kwamen bij een ceremonie in Rama. Zij gingen het verhaal van hun ouders als heldenepos vertellen in de vorm van gezongen verhalen. Rama was verbaasd dat deze jongelui het verhaal zo goed kenden. Toen hij er achterkwam dat zij Sita's kinderen waren, verlangde zij weer haar te zien en wilde haar een kans geven om haar onschuld te bewijzen. Zij moest een vuurtest doen en er werden eervolle gasten uitgenodigd om het gebeuren bij te wonen. Het hield in dat ze over een brandstapel moest lopen. Als de goden haar beschermen en haar niet laten verbranden, betekent het dat ze onschuldig is. Dit gebeuren was in het verleden al toegepast toen Sita net verlost was van haar veertien jaar lange gevangenschap in het vijandelijke kamp en Rama verzekerd wilde zijn van haar trouw. Toen had ze die test gedaan en doorstaan. Maar om dat voor de tweede keer te doen en dit als een eer te zien, was Sita te zeer gekwetst; zij riep de goden aan om haar te verlossen van dit leven. Het verhaal eindigde ook dat de goden haar op een wonderbaarlijke manier van de aarde weghaalden. - SINTA WULLUR