componist
Peter van Onna was born in 1966 in Hengelo, The Netherlands.
Education: Peter studied composition at the Royal Conservatory in The Hague with Louis Andriessen and Theo Loevendie. After this, he ...
gerelateerde werken
Litany : for piano trio, 1999 / Peter van Onna
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
pf vl vc
Trio : Version for violin, cello and piano / Alexey Kurbatov
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
vn vc pf
Etudes in samenspel : voor fluit (viool), cello en piano, 1989 / Caroline Ansink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en); Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
fl/vl vc pf
Pianotrio : for violin, violoncello and piano, 2001 / Rudi M. van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
pf vl vc
compositie
Litany : for piano trio, 1999 / Peter van Onna
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 27 oktober 1999 - Lantaren 2, Rotterdam - Storioni Trio] - De titel Litany verwijst naar twee aspecten van het werk, de sfeer (religieus) en de vorm (epifaan). In muzikale zin houdt een epifane vorm in dat de luisteraar steeds kleine stukjes informatie krijgt, tot aan een punt waarop alles in elkaar valt. Aan Litany ligt de cantate 'Christ lag in Todesbanden', BWV 4 van J.S. Bach ten grondslag. Al het melodische materiaal is hiervan afgeleid. Het wordt aan het begin van het stuk geëxposeerd en vervolgens getransformeerd. Als de luisteraar vertrouwd is geraakt met het melodische landschap, vindt een overgang plaats naar Versus II van deze cantate. Deze klinkt letterlijk, maar tevens met eigen harmonieën verrijkt. Op maten tussen de frases in zijn "echo's" van melodiek of textuur gemonteerd. Geleidelijk aan worden deze sluiers afgeworpen en blijft een letterlijk citaat uit het eind van Versus II over (het gedeelte op het woord 'Halleluiah'). Het slotgebaar sluit het
citaat af en keert terug naar de klankwereld van het begin. - PETER VAN ONNA