componist
Peter van Onna was born in 1966 in Hengelo, The Netherlands.
Education: Peter studied composition at the Royal Conservatory in The Hague with Louis Andriessen and Theo Loevendie. After this, he ...
gerelateerde werken
Antarctica : for orchestra / Peter van Onna
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob CA 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb 3perc pf hp 2vl vla vc cb
Quatre morceaux (from the Trio opus 27) : for piano, violin and cello / Géza Frid
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
vn vc pf
Klaviertrio : Op. 70, (1975) / Jan Koetsier
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
pf vl vc
Fado : for violin, cello and piano / Hanna Kulenty Majoor
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
vn vc pf
compositie
Litany : for piano trio, 1999 / Peter van Onna
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 27 oktober 1999 - Lantaren 2, Rotterdam - Storioni Trio] - De titel Litany verwijst naar twee aspecten van het werk, de sfeer (religieus) en de vorm (epifaan). In muzikale zin houdt een epifane vorm in dat de luisteraar steeds kleine stukjes informatie krijgt, tot aan een punt waarop alles in elkaar valt. Aan Litany ligt de cantate 'Christ lag in Todesbanden', BWV 4 van J.S. Bach ten grondslag. Al het melodische materiaal is hiervan afgeleid. Het wordt aan het begin van het stuk geëxposeerd en vervolgens getransformeerd. Als de luisteraar vertrouwd is geraakt met het melodische landschap, vindt een overgang plaats naar Versus II van deze cantate. Deze klinkt letterlijk, maar tevens met eigen harmonieën verrijkt. Op maten tussen de frases in zijn "echo's" van melodiek of textuur gemonteerd. Geleidelijk aan worden deze sluiers afgeworpen en blijft een letterlijk citaat uit het eind van Versus II over (het gedeelte op het woord 'Halleluiah'). Het slotgebaar sluit het
citaat af en keert terug naar de klankwereld van het begin. - PETER VAN ONNA