gerelateerde werken
Valparaiso : (1985-86) / opera van Boudewijn Tarenskeen (muziek) en Fleur Bourgonje (libretto)
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr-m 1111 2221 perc hp el.g pf vla
Beach time : kameropera op een libretto van Monic Jansen, 1990 / Tom Grondman
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
3sopr sopr-m ten bar bas fl ob 2cl cl-b 2trp trb pf
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr ten bar bas-bar MK3 2232 2110 perc hp man pf(cel) 2vl vla vc cb
Emilia Galotti : Oper in einem Aufzug / Marijn Simons
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp slag acc str (6.6.4.3.2)
compositie
Feniks : opera voor een zangeres en een zanger
Overige auteurs:
Peeters, Elvis
(Tekstdichter/librettist)
Tarenskeen, Boudewijn
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik heb het libretto van Peeters in het Engels vertaald. Nu ik er muziek van maak ben ik feitelijk ook aan het vertalen. Ik schrijf dus twee vertalingen.
De Engelse vertaling is onvolkomen, in fragmenten zelfs bewust gebrekkig en foutief. Ik heb de tekst gedecodeerd met behulp van een andere taal. Die arbeid bracht me dichter bij de tekst en de veronderstelde bedoelingen van de schrijver, en hoopt een bruikbare afstand te scheppen voor hen die het werk interpreteren.
Die afstand is niet gelijk aan afstandelijkheid; het moet ruimte geven tot een groot bewustzijn bij de zangers omdat men immers weet dat de Urtext met opzet verkleurd is, dat de versie een tweede keus is, gemangeld in schoolbank-Engels.
Wellicht vertolkt men aldus de twee versies gelijktijdig; Peeters versie als OPERA enerzijds, de vertaling als LEZING anderzijds.
Deze paradox kan, of moet uitgangspunt zijn.
Om het monodrama een dramatisch perspectief te geven, schrijf ik de opera Feniks voor één zangeres (SHE) en één zanger (HE) die beiden tegenover elkaar zittend aan een tafel van blad hun partijen elkaar voorzingen.
Slechts de muzikale interpunktie en fysieke houding; het lezen, voorlezen, het voorzingen, het kijken en niet-kijken, het wel of niet-luisteren definiëren het gedrag van de dramatische personen. - BOUDEWIJN TARENSKEEN