gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
zang perc 2acc
Persians : an a cappella-opera, 1994 / libretto: Janine Brogt, Boudewijn Tarenskeen
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr-2bar-solo 3sopr sopr-m ten bar GK4
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr alt ten bar bas 3221 3100 timp str
Hôtel de Pékin : dreams for a dragon queen, opera / music: Willem Jehts, libretto: Friso Haverkamp
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
soloists GK4 MK2 fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl fg fg(cfg) 2h trp trp(trp-p) trb-t trb-b tb 5timp cel(pf, el. pf) 8perc str(12.10.8.6.4.) erhu-solo
compositie
Feniks : opera voor een zangeres en een zanger
Overige auteurs:
Peeters, Elvis
(Tekstdichter/librettist)
Tarenskeen, Boudewijn
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik heb het libretto van Peeters in het Engels vertaald. Nu ik er muziek van maak ben ik feitelijk ook aan het vertalen. Ik schrijf dus twee vertalingen.
De Engelse vertaling is onvolkomen, in fragmenten zelfs bewust gebrekkig en foutief. Ik heb de tekst gedecodeerd met behulp van een andere taal. Die arbeid bracht me dichter bij de tekst en de veronderstelde bedoelingen van de schrijver, en hoopt een bruikbare afstand te scheppen voor hen die het werk interpreteren.
Die afstand is niet gelijk aan afstandelijkheid; het moet ruimte geven tot een groot bewustzijn bij de zangers omdat men immers weet dat de Urtext met opzet verkleurd is, dat de versie een tweede keus is, gemangeld in schoolbank-Engels.
Wellicht vertolkt men aldus de twee versies gelijktijdig; Peeters versie als OPERA enerzijds, de vertaling als LEZING anderzijds.
Deze paradox kan, of moet uitgangspunt zijn.
Om het monodrama een dramatisch perspectief te geven, schrijf ik de opera Feniks voor één zangeres (SHE) en één zanger (HE) die beiden tegenover elkaar zittend aan een tafel van blad hun partijen elkaar voorzingen.
Slechts de muzikale interpunktie en fysieke houding; het lezen, voorlezen, het voorzingen, het kijken en niet-kijken, het wel of niet-luisteren definiëren het gedrag van de dramatische personen. - BOUDEWIJN TARENSKEEN