componist
Boudewijn Tarenskeen was born on December 15, 1952 in Hollandia, Netherlands New Guinea (present-day Indonesia) as Dirk Jozef Boudewijn Tarenskeen. He moved to the Netherlands in 1962.
Education: After completing secondary ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Bezetting:
ten 2recit GK4 3222 4331 3perc hp str pf-solo
Aquarius: L'ere du verseau : Opera voor 16 solisten en orkest / Karel Goeyvaerts
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
zang GK 3fl 3ob 3cl 3fg 4h 3tpt 3trb tb timp perc pf str
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
sopr-m recit GK4 2222 2sax 2221 4perc cel el.g hp cemb ham.org pf archiphone str(6.6.4.4.2.)
Meester Max : en de minimonsters in het donkere bos, kinderopera, 2007 / Ron Ford
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
recit fl ob cl fg h trp trb mar 2vl vla vc cb
compositie
Feniks : opera voor een zangeres en een zanger
Overige auteurs:
Peeters, Elvis
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik heb het libretto van Peeters in het Engels vertaald. Nu ik er muziek van maak ben ik feitelijk ook aan het vertalen. Ik schrijf dus twee vertalingen.
De Engelse vertaling is onvolkomen, in fragmenten zelfs bewust gebrekkig en foutief. Ik heb de tekst gedecodeerd met behulp van een andere taal. Die arbeid bracht me dichter bij de tekst en de veronderstelde bedoelingen van de schrijver, en hoopt een bruikbare afstand te scheppen voor hen die het werk interpreteren.
Die afstand is niet gelijk aan afstandelijkheid; het moet ruimte geven tot een groot bewustzijn bij de zangers omdat men immers weet dat de Urtext met opzet verkleurd is, dat de versie een tweede keus is, gemangeld in schoolbank-Engels.
Wellicht vertolkt men aldus de twee versies gelijktijdig; Peeters versie als OPERA enerzijds, de vertaling als LEZING anderzijds.
Deze paradox kan, of moet uitgangspunt zijn.
Om het monodrama een dramatisch perspectief te geven, schrijf ik de opera Feniks voor één zangeres (SHE) en één zanger (HE) die beiden tegenover elkaar zittend aan een tafel van blad hun partijen elkaar voorzingen.
Slechts de muzikale interpunktie en fysieke houding; het lezen, voorlezen, het voorzingen, het kijken en niet-kijken, het wel of niet-luisteren definiëren het gedrag van de dramatische personen. - BOUDEWIJN TARENSKEEN