gerelateerde werken

De kinderkamer : voor stem en orkest / orkestratie: Theo Verbey, Modest Moussorgsky

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: voice 2222 2000 perc hp str

Quale Coniugium! : Version for alto or bass and orchestra / Willem Jeths

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: voc 2fl(picc) 2ob(eh) 2cl 2fg(fg-c) 2h 2trp 2trb tb perc cel str

Those evenings of the brain : for soprano and orchestra, 2007 / songs to the poetry of Emily Dickinson, Hans Kox

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: sopr fl cl 2fg 2h trp mar cel str

Lettre de M. l'Abbé d'Olivet à M. le Président Bouhier : (extrait de Recueil amusant de Voyages - 1787), pour bariton et orchestre / musique de Jan Mul

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bar 2222 2220 timp perc hp str

 

compositie

Songs and dances of death : for bass and chamber orchestra, 1875-1877 / 1994 / orch.: Theo Verbey, text: A.A. Golenistjev-Koutousov, Modest Moussorgsky

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 1997
Uitgavenummer: 09887
Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en orkest
Bezetting: bas 2perc pf str(6.6.4.4.2.)
Bijzonderheden: Oorspr. titel: Pesni i pljaski smerti. - Oorspr. voor lage stem en piano. - Russische tekst. - In opdracht van Nieuw Sinfonietta Amsterdam. - Met financiële steun van het Nestlé Compositiefonds. - Jaar van bew. 1989-1994. - Cop. 1996. - Tijdsduur: ca. 20'
Tijdsduur: 20'00"
Compositiejaar: 1994
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Goleniscev-Kutuzov, Arsenij (tekstdichter/librettist)
Musorgskij, Modest (componist)
Verbey, Theo (arrangeur)
Bevat:
Kolïbel'naya (Lullaby)
Serenada (Serenade)
Trepak
Polkovodets (The field-marshall)
Toelichting:
Miscellaneous Information: Uitgave in voorbereiding; ter inzage op aanvraag; Program note (Dutch): (Première: 19-2-1996 - Concertgebouw, Amsterdam - Nikita Storozjev, bas - Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Lev Markiz)
Liederen en dansen van de dood is een cyclus van vier liederen voor lage stem en piano op teksten van de dichter Prins Golenistsjev-Koetoesov, een van Moessorgski's vrienden. De eerste uitgave verscheen in 1882 bij Bessel. De eerste drie liederen werden geschreven in het voorjaar van 1875. Het laatste lied ontstond in 1877.
Het Wiegelied is een dialoog tussen de Dood en een moeder, boven de wieg van haar stervende kind bij het aanbreken van de dag. De moeder vecht voor het behouden van haar kind, maar de Dood wiegt het kind in de eeuwigdurende slaap. Het gedicht is wat betreft sfeer en inhoud sterk verwant aan de ballade Erlkönig van Goethe, zoals we die kennen uit het beroemde lied van Franz Schubert.
Het tweede lied, Serenade, schetst hoe een zieke vrouw in de lentenacht de slaap niet kan vatten. Onder het raam brengt de Dood haar een serenade, waarin hij de schoonheid van de vrouw bezingt in afwachting van de eeuwige omhelzing.
Het derde lied verhaalt van een dronken boer die in het donker in een sneeuwstorm is gestruikeld. De Dood danst de Trepak met de boer en zingt hem in zijn oor: hij nodigt de boer uit om te sterven.
In De Veldheer heeft Moessorgski gebruik gemaakt van een bestaand thema uit een Poolse revolutiemars. Na de veldslag valt de nacht, en de Dood verschijnt als oppermachtige veldheer. Hij beveelt de gesneuvelde soldaten tot zijn leger toe te treden. Men zal immers toch vergeten waarom en waarvoor de soldaten gevochten hebben en hijzelf zal de enige overwinnaar zijn.
Oorspronkelijk was Moessorgki van plan deze cyclus zelf te orkestreren, maar hij heeft dit nooit gedaan. Na zijn dood hebben zowel Glazoenov als Rimski-Korsakov zettingen voor stem en groot orkest geschreven. Mijn instrumentatie voor zangstem en kamerorkest is, op verzoek van Nieuw Sinfonietta Amsterdam, vrijwel gelijk aan die van de Veertiende Symfonie van Sjostakovitsj. Beide werken zijn geschreven voor een klein strijkorkest en slagwerk. Ik heb ernaar gestreefd mijn zetting in overeenstemming te brengen met de schrale, lage en kale pianozetting van Moessorgski, en zoveel mogelijk af te zien van uiterlijk vertoon. Het slagwerk wordt alleen ingezet op momenten van abrupte sfeerwisseling. - THEO VERBEY

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail