alle werken
34 werken in Donemus catalogus
populaire werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
7zang perc / GK
Widmung : Zehn eigenwilige Stücke für Gitarre solo, 2000 / Kees Arntzan
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
g
Tucholsky – Lieder : 9 songs for soprano and guitar / Kees Arntzen; on poems by Kurt Tucholsky
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr gtr
nieuwste editie
Gia Sena kai i boukla | ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΚΑΙ Η ΜΠΟΥΚΛΑ | Voor jou en de krul : for cello / Kees Arntzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello
Bezetting:
vc
componist
Arntzen, Kees
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1957-01-01
Website:
www.keesarntzen.nl
Kees Arntzen is geboren op 5 september 1957 in Amsterdam.
Opleidingen en doelstellingen
Na zijn studie schoolmuziek en gitaar aan het Amsterdams Conservatorium studeerde hij in de jaren tachtig drie jaar theorie en compositie aan de Hochschule für Musik in Wenen: muziektheorie bij Paul Kont, instrumentatie bij Johannes Dürr en compositie bij Friedrich Cerha. Ook volgde hij in Salzburg een aantal lessen bij Boguslaw Schäffer, wat resulteerde in een vrijere werkwijze en hernieuwde belangstelling van de ORF- radio, onder andere voor zijn Trio voor piano, slagwerk en viool. Werk van zijn hand werd in die periode ondermeer uitgevoerd bij het moderne muziek-treffen in Alpenbad. Tijdens het Festival Aspekte te Salzburg klonk zijn microtonale compositie 'Onder Ons' voor twee gitaren. Eind jaren negentig nam Kees Arntzen het componeren na een langere periode van stilzwijgen weer ter hand, ditmaal met Daan Manneke als coach. Naast zijn werkzaamheden als musicus en muziekauteur houdt Kees Arntzen zich ook professioneel bezig met de beeldende kunst, vooral als graficus en aquarellist. In projecten als ‘Gia Sena‘ - een reeks grafische partituren voor verschillende solo-instrumenten en ‘Leuke Spreuken‘ - geïllustreerde canons voor vocaal ensemble - probeert hij telkens weer de relatie tussen beeld en klank te leggen. Zo ook in de reeks grafische illustraties die hij maakte bij zijn gitaarbewerkingen van de in het zangonderwijs veelgebruikte ‘Arie Italiane antiche’.
Composities en uitvoeringen:
Delen uit de compositie ‘Widmung’ werden april 2001 door gitarist Wim Hoogewerf uitgevoerd en opgenomen ten behoeve van Radio 4. De gelijknamige cd met oude en nieuwe werken voor gitaar-solo, klavecimbel-solo en het duo ‘Knipoog’ kwam een jaar later uit. Het Koor Nieuwe Muziek bracht met succes het koorwerk HTW 1/2 in première. Onder leiding van Romain Bischoff voerde het Cluster-kamerkoor in maart 2003 de werken ‘Fuite’ en de opdrachtcompositie ‘Louenge a la Court’ voor koor a cappella uit. Voor Joop van Goozen componeerde Arntzen het orgelstuk ‘Esquisses de Sylvestre’ (2002). Van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst ontving Arntzen de opdracht tot het schrijven van het strijkkwartet ‘Tal mi fec'io’ voor het Franciscus Strijkkwartet, dat in het seizoen 2004/2005 een groot aantal keren klonk. Het stadsdeel Amsterdam-Zuid ondersteunde het initiatief voor een zomeropera voor de wijk tijdens de Open Atelier Dagen. Deze kameropera ‘Fenomeen’ - een allegorie op het leven van Herman Brood op tekst van Renée Harp - ging in de zomer van 2004 concertant in première. Verdere premières verzorgden in het seizoen 2004/2005 fluitiste Eleonore Pameijer en zangeres Irene Maessen met ‘Poesia d'amore di donna’ en zangeres Henriëtte Schenk met pianist Paul Prenen in een liederencyclus op tekst van Kurt Tucholsky, Hieruit resulteerden concerten in Berlijn en Wenen (Festival Wien Modern) en in het najaar van 2005 verscheen de bijbehorende cd. Op verzoek van duo Verso ontstond ‘Disfraz’ voor panfluit en gitaar en het Tsjechische Bennewitz Kwartet verzocht om ‘Kurzweil’ voor klarinet en strijkkwartet (2006).
In 2007 klonken de premieres van ‘Sfumatura‘ en ‘Dove c’è tutto’, beide voor kamerorkest bij het festival voor moderne muziek in Rosario, Argentinë. Ook gingen dat jaar de ‘Mello-liederen’ voor fluit, gitaar en tenor in premiere met tenor Marcel Beekman. Voor hem schreef Arntzen twee jaar later de liederencyclus ‘Chuva de Epoca’ op Portugese teksten. Een versie met barokinstrumenten ging in 2009 in premiere in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. In 2010 klonk in Rosario het gitaarconcert ‘Haz clic’ voor de eerste keer met Wim Hoogewerf als solist. In 2017 gingen de ‘Leuke Spreuken‘ en het orgelstuk ‘Fammi Mi-Fa’ in première. Het Duitse ensemble ‘61strings’ voerde in het voorjaar van 2018 in het Europese centrum voor Joodse muziek in de Villa Seligmann in Hannover zijn Schreker-bewerking van ‘Der Geburtstag der Infantin’ uit. Bij een tentoonstelling met het motto ‘Bestiary’ in de Villa Wertheimstein in Wenen gingen in september 2019 ‘Five Insect Songs’ voor klavier en zangstem in première. Een aantal eerder vervaardigde etsen en gravures rond het thema ‘Dierkens’ - sommige in samenwerking met de textielkunstenares Jo-anne Kobald - werden bij die gelegenheid geëxposeerd, Eerder dat jaar klonk voor het eerst de compositie ‘Disfraz’ voor panfluit en gitaar compleet in Amsterdam en in de zomer van hetzelfde jaar realiseerde het Ensemble Rosario twee nieuwe composities voor kamerorkest: ‘Habibi cum figuris’ een spel rond de namen van een aantal bekende componisten en ‘…dejar abaja…’ een dubbelconcert voor fluit, gitaar en orkest. Een nieuwe cd met deze werken verschijnt in het voorjaar van 2020.
Compact discs:
- de CD ‘Widmung’ bevat muziek voor gitaar en clavecymbel
- de CD
‘Na und denn’ brengt liederen op tekst van Kurt Tucholsky
- de CD ’50!’ geeft een compilatie van kamermuziek, orkestmuziek en delen uit de opera ‘Fenomeen’
- de CD
‘Gitaar +’ bevat kamermuziek met gitaar, delen uit de liederencyclus ‘Chuva de Epoca’ en gitaarconcert ‘Haz Clic’
- de CD ‘Arie Antiche Italiane con chitarra’ documenteert Arntzens bewerkingen voor gitaar van deze klassieke aria’s. Er is ook een meezin- CD ‘Senza voce’ verkrijgbaar.
-in het boekje ‘Leuke Spreuken’ met CD klinken de twaalftoonscanons die Arntzen componeerde bij de maanden van het jaar (eerder verschenen als kalender)