alle werken
47 werken in Donemus catalogus
populaire werken
Gia Sena kai to sphurion : for piano / Kees Arntzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Gia Sena kai to dónti (Gia Sena kai to gklissanto II) : for musical saw / Kees Arntzen
Genre:
Kamermuziek
Bezetting:
m-saw
La Guitarra : for violoncello and guitar / Kees Arntzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
g vc
nieuwste editie
La Guitarra : for violoncello and guitar / Kees Arntzen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
g vc
componist
Arntzen, Kees
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1957-09-05
Website:
www.keesarntzen.nl
Kees Arntzen is geboren op 5 september 1957 in Amsterdam.
Opleidingen en doelstellingen
Na zijn opleiding aan het Amsterdams Conservatorium studeerde Kees Arntzen in de jaren tachtig drie jaar theorie en compositie aan de Hochschule für Musik in Wenen: muziektheorie bij Paul Kont, instrumentatie bij Johannes Dürr en compositie bij Friedrich Cerha. Ook volgde hij in Salzburg een aantal lessen bij Boguslaw Schäffer. Werk van zijn hand werd in die periode ondermeer uitgevoerd bij het moderne muziek-treffen in Alpenbad Sankt-Leonhard in Karinthiê en tijdens het Festival ‘Aspekte’ te Salzburg. Eind jaren negentig nam Kees Arntzen het componeren na een langere periode van stilzwijgen weer ter hand, ditmaal met Daan Manneke als coach.
Naast zijn werkzaamheden als componist, gitarist en muziekauteur houdt Kees Arntzen zich ook intensief bezig met de beeldende kunst, vooral als graficus en aquarellist. In projecten als ‘Gia Sena‘ - een reeks grafische partituren voor verschillende solo-instrumenten - en ‘Leuke Spreuken‘ - geïllustreerde canons voor vocaal ensemble - probeert hij telkens weer een relatie tussen beeld en klank te creëren. Met een reeks van vierentwintig cartoon-achtige etsen en litho’s illustreerde hij zijn gitaar-uitgave van de bij zangers zo geliefde ‘Arie Italiane antiche’. In november 2025 publiceerde Donemus in samenwerking met de Leo Smit Stichting zijn boek ‘De Amsterdamse School in litho en klank’: tekeningen op steen (litho’s) van belangwekkende Amsterdamse gebouwen uit de vooroorlogse jaren staan hier tegenover composities die in het zelfde jaar ‘opgeleverd’ werden - telkens van Nederlandse en vaak Joodse componisten zoals Leo Smit, die tijdens het Interbellum succesvol waren, maar die in de oorlog werden verboden en genadeloos vervolgd.
Composities en uitvoeringen
Werken met gitaar
De grootschalige compositie ‘Widmung’ voor gitaar solo werd door Wim Hoogewerf uitgevoerd en opgenomen. De gelijknamige cd (met clavecinist Joop van Goozen) werd door het label Donemus Composer's Voice recentelijk opnieuw uitgebracht (DCV559) en is nu ook te streamen. Dezelfde gitarist verzorgde ook de première van het gitaarconcert 'Haz clic’ (in memoriam Django Reinhardt) en het dubbelconcert met fluit ’....dejar abajo....' (een hommage aan Alberto Ginastera). Ook legde Hoogewerf met Mariana Preda ’Disfraz' voor panfluit en gitaar en het prijswinnende 'Norwegian Mood' - een werk met een microtonale structuur - vast op cd voor het Franse label ‘l’Horizon Violet’. Deze cd met de naam ‘..dejar debajo…’ is ook te streamen.
Zelf acteert Kees Arntzen als gitarist op de cd 'Chuva de Epoca' met tenor Marcel Beekman en fluitiste Eleonore Pameijer (DCV 446) en als begeleider van verschillende zangers op de verzamel-cd met 24 'Arie Italiane Antiche' (DMV 027). Ook verschenen op het Donemus- label de populaire 'Tucholsky-Lieder' met Henriette Schenk en Paul Prenen (DCV264)
Orkest- en ensemblemuziek
Met het Argentijnse Ensemble Rosario van Marisol Gentile onderhoudt Arntzen nauwe contacten. Hier klonk de orkestcompositie ‘Sfumatura’ voor het eerst en later ook ensemble-werken als ‘Habibi cum figuris’, ’Le coucou dodé’ en ‘Harmonie! …wenn solches sie vernommen…’ - de laatste twee naar aanleiding van het ‘twaalftoonsjaar’ 2023.
Werken voor koor en opera’s
Het Koor Nieuwe Muziek bracht met succes het koorwerk HTW 1/2 met oud-Egyptische liefdespoêzie in première. Onder leiding van Romain Bischoff voerde het Cluster-kamerkoor de werken ‘Fuite’ en de opdrachtcompositie ‘Louenge a la Court’ voor koor a cappella uit. Het stadsdeel Amsterdam-Zuid ondersteunde het initiatief voor een zomeropera voor de wijk tijdens de Open Atelier Dagen. Daar klonk de kameropera ‘Fenomeen’ - een allegorie op het leven van Herman Brood op tekst van Renée Harp. De opera 'Tender is the Night' naar de roman van Scott Fitzgerald wacht op voltooiing, maar beleefde een voorpremière tijdens de corona-crisis. Een reprise van 'Akolasi Rabotas' en de première van ‘Z-zang’, beide voor kamerkoor, staan voor november 2025 op de agenda.
Overige kamermuziek
Van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst ontving Arntzen de opdracht tot het schrijven van het strijkkwartet ‘Tal mi fec'io’ voor het Franciscus Strijkkwartet.
Het Tsjechische Bennewitz-kwartet speelde met klarinettist Harry-Imre Dijkstra 'Kurzweil' en het Ensamble Rosario speelde een werk voor strijkorkest 'Dove c'è tutto'.
In het Amsterdamse Muziekgebouw presenteerde tenor Marcel Beekman met zijn ensemble ‘Chiudate’ een versie voor barokinstrumenten van de liederencyclus ‘Chuva de Epoca’. Ook voerde hij eerder de ‘Mello-liederen’ voor fluit, gitaar en tenor uit.
Het Duitse ensemble ‘61strings’ voerde in de Villa Seligmann in Hannover de Schreker-bewerking ‘Der Geburtstag der Infantin’ uit.
Bij de tentoonstelling ‘Bestiary’ in de Villa Wertheimstein in Wenen gingen de ‘Five Insect Songs’ voor klavier en zangstem in première. Ze vormen de muzikale tegenhanger bij een aantal eerder vervaardigde etsen en gravures rond het thema ‘Dierkens’ - sommige in samenwerking met de textielkunstenares Jo-anne Kobald.
Een concert met een overzichtstentoonstelling van de muzikale grafiek vond in de herfst van 2024 plaats in het Parijse Collège Néerlandais. Hier zong bariton Fernando Linares Correa delen uit de cyclus ‘Oda a la guitarra’ en de ‘Five Insect Songs’. Parijse musici vertolkten op geheel eigen wijze enkele van de grafische ‘Gia Sena’-partituren die aan de wand tentoongesteld werden, hand in hand met de litho’s van gebouwen van de Amsterdamse School.
Amsterdam, mei 2025