alle werken

7 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Heaven : for mixed choir / Piet Kee

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK

Flight : for flute solo, 1992 / Piet Kee

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit
Bezetting: fl

Magic Pipes : for panpipes and organ / Piet Kee

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Panfluit
Bezetting: panfl org

nieuwste editie

Magic Pipes : for panpipes and organ / Piet Kee

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Panfluit
Bezetting: panfl org

 

componist

Kee, Piet

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1927-08-30

Piet Kee begint zijn muzikale carrière met orgellessen van zijn vader Cor Kee. Begin jaren '50 wint hij drie maal op rij het prestigieuze Haarlemse Internationaal Improvisatieconcours. Kee is decennialang stadsorganist van de St. Bavokerk in Haarlem en organist van de St. Laurenskerk te Alkmaar. Hij is wereldwijd vermaard om zijn spel en zijn improvisatietalent. Als organist maakt hij vele concertreizen door Europa, Azië, Amerika en Australië. Tevens schrijft Kee artikelen over getallen-symboliek in barokke ostinato-muziek van vooral Johann Sebastian Bach en Dietrich Buxtehude. Zijn composities komen grotendeels tot stand vanuit zijn beheersing van de befaamde orgels van Alkmaar en Haarlem. Speciale aandacht schenkt Piet Kee aan het ruimtelijke effect van klank, zoals blijkt uit 'Music and Space' voor 2 orgels en 5 koperblazers (1969), 'Confrontatie' voor kerkorgel en 3 draaiorgels (1980) en 'Festival Spirit' (2001) voor 5 orgels (in opdracht van het Internationaal Festival van St. Albans, Engeland). In Kee's oeuvre vindt men het motto 'musicus index legum': de musicus toont de 'wet', oftewel de essentie van het leven.

1927

Piet Kee wordt op 30 augustus geboren in Zaandam, als zoon van de organist en componist Cor Kee.

1952

De Grote of Sint-Laurenskerk in Alkmaar benoemt Piet Kee tot vaste organist.

1954

Kee wordt hoofdvakdocent orgel aan het Muzieklyceum van Amsterdam.

1955

In 1953, 1954 en 1955 is Piet Kee de winnaar van het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem en komt hij definitief in het bezit van de legendarische wisselprijs De Zilveren Tulp.

1956

De gemeente Haarlem benoemt Piet Kee tot stadsorganist van de Grote of St.-Bavokerk.

1960

In Londen ontvangt Kee de Bach Medal van de Harriet Cohen Foundation.

1986

Kee beëindigt zijn werk als organist van de St.-Laurenskerk in Alkmaar.

1988

Het Royal College of Organists te Londen kent Piet Kee - tegelijkertijd met componist Olivier Messiaen - een Fellowship Honoris Causa toe.

1989

Vanaf dit jaar werkt Piet Kee aan een serie cd's voor het label Chandos, met werken van onder anderen Jan Pieterszoon Sweelinck, Johann Pachelbel, Nicolaus Bruhns, Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Felix Mendelssohn, César Franck, Jehan Alain, Max Reger, Paul Hindemith, Hendrik Andriessen en Olivier Messiaen. Hij maakt de opnamen op diverse fameuze Europese orgels, waaronder dat van de St. Bavo in Haarlem, de Sint Laurens in Alkmaar, de Roskilde kathedraal in Denemarken, de Basilika in Weingarten en de Martinikerk in Groningen.

1990

Jos de Kooij volgt Piet Kee op als stadsorganist van Haarlem. Tien jaar lang volgde De Kooij lessen van Kee aan het Amsterdams Conservatorium. Over de docent Kee zegt De Kooij: "Hij leerde mij een soort ethiek van musiceren: orgelspelen doe je niet zomaar, daar moet je over nadenken, je hebt een verantwoordelijkheid voor het kunstwerk dat je interpreteert en het publiek waarvoor je speelt."

1995 - 1996

De Britse krant The Independent kopt "Kee still in good shape" na zijn optreden in de Westminster Cathedral in Londen. Het stuk 'Network' beleeft zijn Nederlandse première op 2 november 1996 in de Amsterdamse Westerkerk, in het kader van het Internationaal Orgelfestival Haarlem. Kee schrijft het vierdelige stuk voor een onorthodox ensemble, bestaande uit een groot en een klein orgel, een elektronisch keyboard en een altsaxofoon, in opdracht van de Engelse Incorporated Association of Organists.

2007

Ter viering van Piet Kee's tachtigste verjaardag vindt in Haarlem een beiaardconcert plaats met stukken van o.a. Albert de Klerk, Cor Kee en Jurriaan Andriessen. Met historicisme heeft Kee niet zoveel op. "Ik heb geen kritiek op de leeftijd van een kunstwerk, maar op de manier waarop historicisme kunstwerken behandelt. [...] In de eerste plaats zie ik niet het nut van achterom kijken, zoekend naar een referentiepunt voor mijn eigen werk. In de tweede plaats leidt overmatige aandacht voor historische objecten makkelijk tot geaffecteerdheid."

2009

Het stuk 'Performance', voor altsaxofoon en orgel, gaat in première in het Amsterdamse Orgelpark. Het wordt uitgevoerd door Leo van Doeselaar en Arno Bornkamp. Kee schrijft over 'Performance': "De saxofoon - en zeker de altsaxofoon - is naar mijn ervaring een ideaal instrument voor samenwerking met orgel. Het komt als orgelregister niet of zeer sporadisch voor, waardoor het mooi kan contrasteren; de toonvorming is zeer flexibel en het dynamisch bereik buitengewoon groot. Nadat ik het instrument in diverse stukken gebruikt heb, o.a. in 'Haarlem Concerto' (2006)en in de ruimtelijke compositie 'Network'(1996), vond ik het een uitdaging de sax in dit stuk als enige - en geduchte - tegenspeler van het orgel te in te zetten."