gerelateerde werken
Haarlem concerto : for organ solo and orchestra, 2006 / Piet Kee
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orgel en orkest
Bezetting:
fl(pic) 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2sax 2fg cfg 3h 3trp 3trb tb 4perc cel harm/synth/el keyb. 3cb org-solo
Hemonysuite : for carillon, 1952 / Albert de Klerk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
Piet-Hein-variaties : voor beiaard, opus 99, 1984 / Jan Koetsier
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Beiaard
Bezetting:
car
compositie
Frans Hals suite : for carillon, 1990 / Piet Kee
Overige auteurs:
Kee, Piet
(Componist)
Bevat:
Luid stuk
Sarabande voor Judith Leyster
Frans Hals toccata
Toelichting:
Program note (Dutch): Hoewel de suite geschreven is voor een 4-octaafs beiaard zonder Cis en Es, worden in de partituur mogelijkheden genoemd voor beiaarden met grotere bas-omvang.
Deel 1: de dubbele bodem van de Nederlandse titel - het is luid en de klokken luiden - klinkt ook in de Engelse titel Ringing Piece door... In drie secties wordt het luiden op verschillende manieren belicht en heeft elke klok zijn eigen tempo. De Engelse traditie van het change ringing heeft in bepaalde passages zijn sporen nagelaten.
Deel 2 is een gebaar naar een van de meest intrigerende figuren uit Frans Hals' milieu (waarschijnlijk ook zijn leerlinge): Judith Leyster*. Het klassieke sarabande-ritme bepaalt de ritmische basis. Tremolo's in de hoge octaven - dalende melodische lijnen begeleidend - hebben een belangrijke functie.
Deel 3 is een levendige finale, doortrokken van het muzikale materiaal dat de namen Frans (f,a,es) en Hals (b,a,es) opleveren. Virtuoos passagewerk, markante festivo-gedeelten en herinneringen aan de eerste twee delen wisselen elkaar af. Ook hier komt invloed van het change ringing voor. Het werk is ook uitvoerbaar op beiaarden met middentoonstemming. - PIET KEE
* De schilderes van o.a. De Serenade (Amsterdam, Rijksmuseum) en De fluitspelende Jongen (Stockholm).