alle werken

29 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Rhythm-song : male choir, percussion ad lib., 1976 / David Porcelijn

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor; Mannenkoor en instrumenten
Bezetting: MK4 (4perc ad lib.)

Sound-poem in Shikara tala : for double-choir, 1973 / David Porcelijn

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: 2GK4

Pole / David Porcelijn

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 4042 2sax-t 0042 4vla 4cb

nieuwste editie

Rhythm-song : male choir, percussion ad lib., 1976 / David Porcelijn

Genre: Vocaal
Subgenre: Mannenkoor; Mannenkoor en instrumenten
Bezetting: MK4 (4perc ad lib.)

 

componist

Porcelijn, David

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1947-01-07

David Porcelijn is dirigent en componist. Als dirigent is hij het grootste deel van zijn loopbaan actief in het buitenland, met onder andere chef-dirigentschappen bij het Adelaide Symphony Orchestra en het Tasmanian Symphony Orchestra. In Nederland is hij korte tijd chef-dirigent van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Porcelijn maakt zeer veel cd-opnamen met vooral hedendaagse muziek. Als componist kent David Porcelijn twee perioden. Van 1967 tot 1979 componeert hij in een op het serialisme gebaseerde stijl. In 1985 en 1986 schrijft hij enkele meer tonale werken.

1947 - 1972

David Porcelijn wordt op 7 januari in Achtkarspelen (Friesland) geboren. Hij studeert fluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Frans Vester en compositie bij Kees van Baaren en Jan van Vlijmen.

1972 - 1974

Porcelijn richt samen met Ton Hartsuiker het Ensemble M op. Na het behalen van de Prijs voor Compositie van het Koninklijk Conservatorium gaat hij naar Genève waar hij assistent-dirigent wordt van Michel Tabachnik. Ook is hij dirigent van het Radio Blazers Ensemble.

1974 - 1978

David Porcelijn is adjunct-directeur en docent hoofdvak orkestdirectie, theorie en uitvoeringspraktijk van de 17e en 18e eeuwse muziek bij het Rotterdams Conservatorium. Hij componeert 'Shades' (1975) voor het Reger Trio. Het NRC-Handelsblad schrijft in 1977 dat de compositie "bij vlagen boeide: het opent sterk en ook het slot overtuigt. Veel gelijk opgaande bewegingen, wanneer het allemaal wordt uitgedund gaat het fout." Porcelijn stopt in 1976 als assistent-dirigent bij Michel Tabachnik. Een jaar later neemt hij afscheid van het Radio Blazers Ensemble en wordt hij chef-dirigent en artistiek leider van het Gewestelijk Orkest van Zuid Holland. Het Nederlands Danstheater benoemt Porcelijn tot dirigent en muzikaal directeur.

1982

Porcelijn stopt als chef dirigent en artistiek leider van het Gewestelijk Orkest van Zuid Holland.

1986

Porcelijn neemt afscheid als dirigent en muzikaal directeur van het Nederlands Danstheater. Hij dirigeert voor het eerst het Adelaide Symphony Orchestra, tijdens het Adelaide Festival, als begeleiding van een serie voorstellingen van het Nederlands Dans Theater. Ook schrijft hij een 'Symfonisch requiem' voor orkest, opgedragen aan Mozart, Berlioz, Brahms, Verdi en Britten. Hij breekt daarmee met zijn eerdere composities in de stijl van het serialisme en noemt het zijn opus 1. De Volkskrant schrijft: "Porcelijns nieuwe stijl kenmerkt zich vooral door het afwisselen van tonale melodiefragmenten met massieve orkestrale uitbarstingen. Tegenover fraai geïnstrumenteerde passages staan minder geslaagde pogingen tot een soort Klangfarbenmelodie, en naast diffuse akkoordblokken zijn er veel drieklanken in verwerkt, want dat mag immers weer. Hoera."

1991

Porcelijn maakt zijn Australische operadebuut met Giuseppe Verdi's 'Rigoletto' bij de State Opera of South Australia.

1992

Porcelijn wordt vaste gastdirigent en artistiek adviseur bij het Adelaide Symphony Orchestra. Hij wordt uitgeroepen tot The Best Opera Conductor tijdens de Biënnale in München.

1993

Porcelijn accepteert de benoeming tot chef-dirigent en artistiek directeur van het Adelaide Symphony Orchestra. Hij ontvangt een Edison voor zijn opname met het Radio Kamerorkest van het werk van Hendrik Andriessen.

1994

David Porcelijn wordt 'principal conductor' bij het Tasmanian Symphony Orchestra. Porcelijn maakt zijn Britse operadebuut met een productie van Verdi's 'Oberto' bij Opera North. Hij wint een ABC Classic FM Australian Recording of the Year Award voor een opname van Messiaen's 'Éclairs sur l'Au-délà' met het Sydney Symphony Orchestra.

1996

Per 1 augustus wordt David Porcelijn chef-dirigent van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Hij volgt Lucas Vis op.

1997

Porcelijn stuurt een brief naar de artistieke commissie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, waarin hij aangeeft niet meer met programmeur Piet Veenstra te willen werken. Hij vindt diens moeilijke avontuurlijke programma's te belastend voor het orkest. Bestuur en directie kiezen de kant van Veenstra. Porcelijn wordt chef-dirigent en artistiek leider bij het Tasmanian Symphony Orchestra.

1998

Porcelijn stopt bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest, nadat het bestuur meldt dat het orkest geen vertrouwen meer heeft in de chef-dirigent. Porcelijn zegt hierover in het Haarlems dagblad: "Als je probeert de pep in zo'n orkest te brengen, voelen een heleboel mensen de hete adem in hun nek. Ze gaan dan klagen. Ik stel nu dat bestuur en directeur in deze situatie hun rug niet recht hebben gehouden. (…) Ik heb heel hard moeten werken om zaken als discipline, orkestklank en het studeren van partijen te regelen." Ook stopt hij als chef-dirigent bij het Adelaide Symphony Orchestra.

2000

Porcelijn stopt als chef-dirigent bij het Tasmanian Symphony Orchestra.

2003

Porcelijn dirigeert het Nieuw Ensemble tijdens het Edinburgh International Festival.

2004

Porcelijn tourt met het London Philharmonic Orchestra.

2006

Porcelijn begint aan een cd-cyclus met werk van de Nederlandse componist Henk Badings.

2010

David Porcelijn wordt chef-dirigent van het Sønderjyllands Symfoniorkester in Denemarken.