alle werken

25 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Ghosting Pantaleon : Concerto for piano and large ensemble / Elmer Schönberger

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en groot ensemble
Bezetting: pf-solo 3cl cl-b/cl-cb trp 2h trb tb 2perc cel hp cimb str

Solemn and Strange Music : for ensemble / Elmer Schönberger

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl/picc/fl-a cl h perv hp pf 2vn vla vc db

Tempo impetuoso d’estate sull’ esempio di Vivaldi : for ensemble / Elmer Schönberger

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: cl h perc pf/cemb 2vn vla vc db

nieuwste editie

Solemn and Strange Music : for ensemble / Elmer Schönberger

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl/picc/fl-a cl h perv hp pf 2vn vla vc db

 

componist

Schönberger, Elmer

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1950-01-01
Website: Featured Composer's Page ; Officiële website

Als componist richt Schönberger zich zowel op het concertpodium als op het theater. Daarnaast is hij muziekjournalist, toneelschrijver en romancier. Hij is lang verbonden aan weekblad Vrij Nederland, levert vele bijdragen aan binnen- en buitenlandse tijdschriften en is (co-)auteur van een reeks boeken over muziek. Hij werkt als programmeur voor het Holland Festival en is als artistiek adviseur verbonden aan het ensemble Asko/Schönberg. "Schrijver, componist, musicoloog, is de kortste samenvatting die Elmer Schönberger van zichzelf pleegt te geven, maar de volgorde wisselt nogal eens" (aldus Schönbergers homepage).

1950 - 1974

Elmer Schönberger wordt geboren in Utrecht. Hij studeert piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jan de Man en Gérard van Blerk. Tevens volgt hij privélessen compositie bij Rudolf Escher. Als student musicologie aan de Universiteit van Utrecht schrijft hij zijn eerste recensies in het Utrechts Nieuwsblad. Op aanbeveling van Herman Strategier, zijn theoriedocent, componeert hij voor het Internationaal Koorfestival zijn eerste 'officiële' compositie 'Chasse à l'enfant' (1971).

1976 - 1985

Elmer Schönberger schrijft over muziek in het weekblad Vrij Nederland, waaronder gedurende meer dan twintig jaar de rubriek 'Het Gebroken Oor'. Bij De Bezige Bij verschijnt in 1883 de Stravinsky-monografie 'Het apollinisch uurwerk', geschreven door Schönberger en componist Louis Andriessen. Zijn essaybundel 'De wellustige tandarts & andere componisten' verschijnt in 1985.

1988 - 1990

Het Schönberg Ensemble benoemt Elmer Schönberger tot artistiek adviseur. Voor het ensemble maakt hij een bewerking van Darius Milhaud 'Saudades do Brazil' (1921/1990). De Engelse vertaling van 'Het apollinisch uurwerk' verschijnt in 1989. Schönberger ontvangt in 1990 de Pierre Bayle-prijs voor muziekkritiek.

1992 - 1998

Schönberger schrijft voor choreografe Wies Merkx het dansconcert 'De laatste dans' (1993) over leven en werk van de componiste Anna Cramer. De bundel 'Histoire d'Oor' (1993) wordt uitgegeven door Bert Bakker. De essaybundels 'De vrouw met de hamer & andere componisten' (1992) en 'De kunst van het kruit verschieten' (1998) verschijnen bij De Bezige Bij. Voor het Schönberg Ensemble bewerkt Elmer Schönberger de 'Vier Balmont-liederen' (1918/1994) van Nikolaj Oboechov.

1999

Met 'Kwartetten', een stuk voor vier acteurs en strijkkwartet, debuteert Schönberger als toneelschrijver. Toneelgroep Amsterdam voert het stuk uit. 'Kwartetten' dramatiseert een verhaal dat over een beroemd strijkkwartet de ronde ging: de eerste violiste zou met de andere drie (mannelijke) leden een relatie hebben gehad. Maar: "Het gaat vooral over musicus-zijn, over de vlam brandend houden, over de manier waarop musici hun problemen in de muziek oplossen. Over kunst en het leven, en hoe dat kan botsen." (Schönberger)

2002 - 2003

Het toneelstuk 'Dovemansoren' gaat op 26 april in première met Toneelgroep De Appel. Met 'Vic, met name' (2003) debuteert Elmer Schönberger als romanschrijver. 'Het apollinisch uurwerk' verschijnt in een Russische vertaling.

2005

In de Huizingalezing observeert Schönberger hoe men naar muziek luistert en de veranderingen van het luistergedrag in de laatste honderd jaar. Daarbij focust hij op de vraag: hoe kan het dat er steeds meer naar muziek geluisterd wordt, terwijl muziek in het culturele debat van vandaag nauwelijks nog een rol speelt? De bundel 'Het Gebroken Oor' verschijnt bij uitgeverij Meulenhoff.

2007

De 'Nacht van de Vlucht', een dramatisch concert voor musici, acteurs en 'Gerauschmacher' gaat tijdens het tiende Amsterdamse Grachtenfestival in première in het Muziekgebouw aan 't IJ. Schönberger werkt aan drie monologen, alle drie over componisten. De eerste 'Liszt spreekt' gaat in première op 23 november in de Philharmonie te Haarlem door Jeroen Willems.

2008

De monoloog 'De brief', over Alphons Diepenbrock, gaat in première op 12 januari door Krijn ter Braak en 'Summer Moon', over Igor Stravinsky, op 29 maart door Kees Hulst in de Philharmonie van Haarlem.

2009

Zijn tweede roman, 'Vuursteens Vleugels', verschijnt bij uitgeverij Meulenhoff.