componist
Roderik de Man begint betrekkelijk laat met componeren, maar ontpopt zich al snel tot een zeer productief componist. Hij legt zich vooral toe op kamermuziek en werken voor kleinere ensembles, ...
gerelateerde werken
Ecoute, écoute! : for bass clarinet and sound tracks, 1999 / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet; Elektronica met verschillende instrumenten; Klarinet met elektronica
Bezetting:
cl-b tape
Concertino : voor piano met begeleiding van electronische muziek, (1967) / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano; Elektronica met verschillende instrumenten; Piano met elektronica
Bezetting:
pf tape
Vorst aan de grond : (2000), for two carillons, ringing bells and two audio tracks / René Uijlenhoet
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-11 spelers); Elektronica met verschillende instrumenten; Gemengd ensemble (2-11 spelers) met elektronica
Bezetting:
, for two carillons, ringing bells and two audio tracks
String quartet no. 2 : with electronic equipment / Enrique Raxach
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello) met elektronica
Bezetting:
2vl vla vc electronics
compositie
Distant mirror : for 2 harpsichords and stereo effects processor, 1996 / Roderik de Man
Toelichting:
Program note (Dutch): De Chromatische Fantasie van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621), wordt door klavecinisten als een hoogtepunt in de vroege literatuur gezien. De inventieve toepassing van chromatiek, de strengheid van vormopbouwen het evenwicht tussen materiaal en uitwerking van dit werk vormden de inspiratiebron. Mijn Distant Mirror kan worden gezien als een hommage aan en een commentaar op dit werk, waarbij de voorgeschreven ruimtelijke opstelling en de toepassing van live electronica bedoeld zijn als een accentuering van het monumentale karakter van Sweelincks werk. - RODERIK DE MAN