gerelateerde werken
Chemicangelo : for organ / Juan Felipe Waller-Vigil
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Rehearsal : for orchestra / Svyatoslav Lunyov
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl ob cl fg h trb perc pf str
Cybernetic object / Cybernetisch object : for orchestra / David Porcelijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
core group: 1011 sax-t 0001 3perc hp(ampl.) pf el.cemb free groups: 4442 2220 2vl-2vla-2vc-2cb-ampl.
Voorspel 'De Cid' : opus 27, met slot voor concertuitvoering, voor orkest / Johan Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp 3trb timp perc hp str
compositie
Calumnia : for orchestra, 1999 / Juan Felipe Waller
Overige auteurs:
Waller, Juan Felipe
(Componist)
Toelichting:
Alhoewel Calumnia oorspronkelijk was bedoeld voor de dans, moet de eigenlijke functie nog worden bepaald. De vorm lijkt die van een ouverture te suggereren, of misschien wel het eerste deel van een symfonie. Het zou ook op zich zelf kunnen staan, als een volwaardig en zelfstandig stuk. Wat in ieder geval duidelijk is, is de continue drijvende kracht van het werk, voortkomend uit verschillende manieren van benadering en inspiratie: - stuitende en ontwrichtende vormen van gesproken taal zoals marktgeschreeuw en provocatieve leugenachtige uitspraken - vandaar de titel (calumniate/belasteren), - een poging om verschillende contexten (muzikaal en sociaal te confronteren en te onderzoeken wat hun mogelijkheden tot aanpassing zijn, - een persoonlijke obsessie om bestaande melodische lijnen (in dit geval afkomstig uit Mexicaanse traditionele muziek) te vervormen in combinatie met een ongebruikelijke harmonische verhandeling. - JUAN FELIPE WALLER; Although in its origin, this piece was intended for contemporary ballet (or rather for modern dance), the function it actually has yet to be determined. Its form could suggest that of an overture, or the 1st movement of a symphony. It could also stand by itself as an own and righteous piece. What is definetely clear, is its continuous driving force which emerged from different points of approach and inspiration. Amongst them are: - abusing and disruptive forms of spoken language such as market shouts and provocative false statements (hence the title), - an attempt to confront different contexts (musical and social) by exploring its resulting possibilities of adaption, - a personal obsession to distort existing melodic curves (in the case from Mexican traditional music) together with an akward harmonic discourse. - JUAN FELIPE WALLER