componist
Juan Felipe Waller werd op 30 maart 1971 geboren in Mexico City als zoon van een Nederlandse vader en een Mexicaanse moeder.
Opleiding
Hij studeerde aan de Academie des Arts Plastique in ...
gerelateerde werken
Merpasmo & Agopausa : for ensemble, 2001 / Juan Felipe Waller
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) ob 2cl cl-b fg h trp trb 2perc hp pf 2vl vla vc cb
Ombre Cinesi : for orchestra, 2005 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg cfg 2h trp trp(trp-p) trb-t trb-b tb timp perc cel hp erhu(Chinese vl) str
Suite pour orchestre : op. 6 / Géza Frid
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3223 4221 timp perc hp pf str
Building blocks : = Blokkendoos, for orchestra, voor orkest, 1985 / Ronald Ford
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2112 4220 timp hp pf str
compositie
Calumnia : for orchestra, 1999 / Juan Felipe Waller
Toelichting:
Alhoewel Calumnia oorspronkelijk was bedoeld voor de dans, moet de eigenlijke functie nog worden bepaald. De vorm lijkt die van een ouverture te suggereren, of misschien wel het eerste deel van een symfonie. Het zou ook op zich zelf kunnen staan, als een volwaardig en zelfstandig stuk. Wat in ieder geval duidelijk is, is de continue drijvende kracht van het werk, voortkomend uit verschillende manieren van benadering en inspiratie: - stuitende en ontwrichtende vormen van gesproken taal zoals marktgeschreeuw en provocatieve leugenachtige uitspraken - vandaar de titel (calumniate/belasteren), - een poging om verschillende contexten (muzikaal en sociaal te confronteren en te onderzoeken wat hun mogelijkheden tot aanpassing zijn, - een persoonlijke obsessie om bestaande melodische lijnen (in dit geval afkomstig uit Mexicaanse traditionele muziek) te vervormen in combinatie met een ongebruikelijke harmonische verhandeling. - JUAN FELIPE WALLER; Although in its origin, this piece was intended for contemporary ballet (or rather for modern dance), the function it actually has yet to be determined. Its form could suggest that of an overture, or the 1st movement of a symphony. It could also stand by itself as an own and righteous piece. What is definetely clear, is its continuous driving force which emerged from different points of approach and inspiration. Amongst them are: - abusing and disruptive forms of spoken language such as market shouts and provocative false statements (hence the title), - an attempt to confront different contexts (musical and social) by exploring its resulting possibilities of adaption, - a personal obsession to distort existing melodic curves (in the case from Mexican traditional music) together with an akward harmonic discourse. - JUAN FELIPE WALLER