gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
PAN : Concerto grosso voor rietkwintet en strijkorkest / Hans Koolmees
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
ob sax-s cl bh fg str
Arbeid : symphonische beweging / Marius Monnikendam
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 2sax 4331 timp perc hp pf(cel) str
Symfonie no. 1 : voor orkest, opus 27, 1978 (revisie: 1979) / Peter Schat
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl(pic) 2ob(ob-am) ob(eh) 3cl cl-b 3fg cfg 4h 2trp trp(trp-pic) 3trb 2tb timp 4perc 2hp mouth-org str
compositie
Gush : Die Mündigkeit des selbstverschuldeten Ausgangs, for symphonic orchestra, 1999-2000 / Merlijn Twaalfhoven
Overige auteurs:
Twaalfhoven, Merlijn
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): De vermondschepte toonzetter pleegt klare taal: waar lichte klank doorgaans versterking behoeft, en zware muziek per akoestiek voldoet in zilte snaarberoering, drijft stenige pulsatie het onbestemd begin: verlichting stuwt, bestroomt de bas en verklaart waar de tijd eerst wachtte. De barokke lijst die zelfs in de hedendaagse muziek nog veelvuldig om het kunstwerk wordt getimmerd, is afwezig. Er is geen opkomst van de dirigent, applaus daarvoor, verwachtingsvolle stilte en dan de inzet. Dit stuk komt uit het inspelen en stemmen naar boven als organiseren de klanken zichzelf. Elk muzikaal element wordt uit de beginsoep herwonnen: het stemmen leidt tot harmonie zonder puls; daarna ontstaat puls, en een etage verder de groove. Op een directe, rechtlijnige manier wordt het stuk opgebouwd door het toevoegen van parameters, muzikaal materiaal en instrumentatie. Zo is de muziek spannend, omdat de structuur heel direct is te volgen; net als een film vaak pas echt spannend wordt als je
juist de subtiele details waarneemt en het verloop van het verhaal precies volgt. Deze spanning voert naar een opzwepend gedeelte, waarna een veelzijdig maar verfijnde passage naar een ijle vioolsolo leidt, waarna het stuk als het ware in de verte verdwijnt (...). - MERLIJN TWAALFHOVEN