componist
Voor componist Merlijn Twaalfhoven maakt muziek deel uit van een totaalervaring voor alle zintuigen. In zijn composities laat Twaalfhoven zich beïnvloeden door niet-westerse muziek en de schoonheid van natuurgeluiden. Publieksparticipatie ...
gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 2sax-a 4431 timp perc g-b pf str
Kier : symphony orchestra, 2005 / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 3ob 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 3trb 2tb 4perc 2hp pf str
Boom boom : for symphony orchestra, 2002 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 hp ad lib. el.g-b pf perc drums str
Requiem : (1946), orkest / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 4231 timp perc cel hp str
compositie
Gush : Die Mündigkeit des selbstverschuldeten Ausgangs, for symphonic orchestra, 1999-2000 / Merlijn Twaalfhoven
Toelichting:
Program note (Dutch): De vermondschepte toonzetter pleegt klare taal: waar lichte klank doorgaans versterking behoeft, en zware muziek per akoestiek voldoet in zilte snaarberoering, drijft stenige pulsatie het onbestemd begin: verlichting stuwt, bestroomt de bas en verklaart waar de tijd eerst wachtte. De barokke lijst die zelfs in de hedendaagse muziek nog veelvuldig om het kunstwerk wordt getimmerd, is afwezig. Er is geen opkomst van de dirigent, applaus daarvoor, verwachtingsvolle stilte en dan de inzet. Dit stuk komt uit het inspelen en stemmen naar boven als organiseren de klanken zichzelf. Elk muzikaal element wordt uit de beginsoep herwonnen: het stemmen leidt tot harmonie zonder puls; daarna ontstaat puls, en een etage verder de groove. Op een directe, rechtlijnige manier wordt het stuk opgebouwd door het toevoegen van parameters, muzikaal materiaal en instrumentatie. Zo is de muziek spannend, omdat de structuur heel direct is te volgen; net als een film vaak pas echt spannend wordt als je
juist de subtiele details waarneemt en het verloop van het verhaal precies volgt. Deze spanning voert naar een opzwepend gedeelte, waarna een veelzijdig maar verfijnde passage naar een ijle vioolsolo leidt, waarna het stuk als het ware in de verte verdwijnt (...). - MERLIJN TWAALFHOVEN