componist
Voor componist Merlijn Twaalfhoven maakt muziek deel uit van een totaalervaring voor alle zintuigen. In zijn composities laat Twaalfhoven zich beïnvloeden door niet-westerse muziek en de schoonheid van natuurgeluiden. Publieksparticipatie ...
gerelateerde werken
Verdwenen : 2006 / Merlijn Twaalfhoven
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orkest
Meander : for orchestra, 1994 / revision 1999 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl(pic) fl(fl-a) 2ob 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 3trb tb timp 4perc hp str
Who, What, When, Where, Why? : for symphony orchestra / Jacob ter Veldhuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc fl 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt trb-t trb-b perc timp hp str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
1111 0100 pf str(2.2.2.2.1.)
compositie
Gush : Die Mündigkeit des selbstverschuldeten Ausgangs, for symphonic orchestra, 1999-2000 / Merlijn Twaalfhoven
Toelichting:
Program note (Dutch): De vermondschepte toonzetter pleegt klare taal: waar lichte klank doorgaans versterking behoeft, en zware muziek per akoestiek voldoet in zilte snaarberoering, drijft stenige pulsatie het onbestemd begin: verlichting stuwt, bestroomt de bas en verklaart waar de tijd eerst wachtte. De barokke lijst die zelfs in de hedendaagse muziek nog veelvuldig om het kunstwerk wordt getimmerd, is afwezig. Er is geen opkomst van de dirigent, applaus daarvoor, verwachtingsvolle stilte en dan de inzet. Dit stuk komt uit het inspelen en stemmen naar boven als organiseren de klanken zichzelf. Elk muzikaal element wordt uit de beginsoep herwonnen: het stemmen leidt tot harmonie zonder puls; daarna ontstaat puls, en een etage verder de groove. Op een directe, rechtlijnige manier wordt het stuk opgebouwd door het toevoegen van parameters, muzikaal materiaal en instrumentatie. Zo is de muziek spannend, omdat de structuur heel direct is te volgen; net als een film vaak pas echt spannend wordt als je
juist de subtiele details waarneemt en het verloop van het verhaal precies volgt. Deze spanning voert naar een opzwepend gedeelte, waarna een veelzijdig maar verfijnde passage naar een ijle vioolsolo leidt, waarna het stuk als het ware in de verte verdwijnt (...). - MERLIJN TWAALFHOVEN