gerelateerde werken
Pianostuk I : (piano solo), 1976, revisie 1983 / André Douw
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Clear day : for vibraphone solo, 1978 / Willem de Vries Robbé
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		vibr
	
Molot : for marimba solo / Ig Henneman
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		mar
	
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Slagwerk
	
			Bezetting: 
		
		mar
	
compositie
				The seven Samurai : for percussion ensemble, 1999 / André Douw
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Douw, André
									(Componist)
								
							
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): Mijn stuk 'The seven samurai' drukt de tweestrijd uit van de jonge samurai waarvan de geliefde is geschaakt. Hij wil meteen achter de rovers aan om zijn geliefde te bevrijden, maar hij moet ook in het dorp blijven om de oude mensen en kinderen te beschermen. Gevoelens van tederheid en verdriet wisselen af met frustraties en woede op de rovers. Uiteindelijk weet hij zijn makkers te overtuigen om gezamenlijk slag te leveren met de boeven om ze een stevig lesje te leren en de mooie dame terug te halen. De gongs beelden het naderende noodlot uit dat dreigt zich tegen hem te keren, de trommels begeleiden de zwaardgevechten die onze helden hebben als ze de boerendochter proberen terug te veroveren. De twee soli in het stuk symboliseren de twee kanten van zijn gevoelens. Eerst wordt hij zich bewust van een grote liefde en tederheid, en het stuk begint met de uitdrukking van zijn smart over het verlies. Dit mondt uit in een solo waarin de jonge held zijn verdriet laat zien. Dan draaien
zijn gevoelens zich om en komt zijn woede naar boven, en in de tweede solo vuurt hij zijn kameraden aan om ten strijde te trekken. Het stuk eindigt ermee dat de rovers verslagen worden: nog eenmaal kijkt de winnaar om, dan verdwijnt hij met zijn geliefde in de verte. Takemitsu heeft veel filmmuziek geschreven (hoewel niet voor 'The seven samurai') en hij was een groot bewonderaar van Kurusawa. Als ik iets heb geleerd van mijn lessen bij Takemitsu dan was het wel, om te streven naar een beheerste uitdrukking van de meest tegenstrijdige gevoelens. En net als voor mijn grote leraar, zijn getallen daarbij ook voor mij een handig vormgevend element. - ANDRE DOUW