gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en orkest
Bezetting:
2sopr str(9.9.6.6.4.)
Torso : for 6 percussion players, 1989 / Jan Bus
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
6perc
Trois tourbillons : for percussion solo, 2000 / Michiel Heeneman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
perc
Marimba Concerto Nº 1: Road Business : for solo marimba and percussion quintet / Yip Ho Kwen Austin
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Slagwerk
Bezetting:
mar 5perc
compositie
The seven Samurai : for percussion ensemble, 1999 / André Douw
Overige auteurs:
Douw, André
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Mijn stuk 'The seven samurai' drukt de tweestrijd uit van de jonge samurai waarvan de geliefde is geschaakt. Hij wil meteen achter de rovers aan om zijn geliefde te bevrijden, maar hij moet ook in het dorp blijven om de oude mensen en kinderen te beschermen. Gevoelens van tederheid en verdriet wisselen af met frustraties en woede op de rovers. Uiteindelijk weet hij zijn makkers te overtuigen om gezamenlijk slag te leveren met de boeven om ze een stevig lesje te leren en de mooie dame terug te halen. De gongs beelden het naderende noodlot uit dat dreigt zich tegen hem te keren, de trommels begeleiden de zwaardgevechten die onze helden hebben als ze de boerendochter proberen terug te veroveren. De twee soli in het stuk symboliseren de twee kanten van zijn gevoelens. Eerst wordt hij zich bewust van een grote liefde en tederheid, en het stuk begint met de uitdrukking van zijn smart over het verlies. Dit mondt uit in een solo waarin de jonge held zijn verdriet laat zien. Dan draaien
zijn gevoelens zich om en komt zijn woede naar boven, en in de tweede solo vuurt hij zijn kameraden aan om ten strijde te trekken. Het stuk eindigt ermee dat de rovers verslagen worden: nog eenmaal kijkt de winnaar om, dan verdwijnt hij met zijn geliefde in de verte. Takemitsu heeft veel filmmuziek geschreven (hoewel niet voor 'The seven samurai') en hij was een groot bewonderaar van Kurusawa. Als ik iets heb geleerd van mijn lessen bij Takemitsu dan was het wel, om te streven naar een beheerste uitdrukking van de meest tegenstrijdige gevoelens. En net als voor mijn grote leraar, zijn getallen daarbij ook voor mij een handig vormgevend element. - ANDRE DOUW