componist
Micha Hamel was born on July 8, 1970.
Education: In 1994, Hamel graduated in the majors composition (with Diderik Wagenaar) and conducting (with Ed Spanjaard) at the Royal Conservatory in The ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Kinderkoor en instrumenten
Bezetting:
ten-solo KK cl sax-a pf db
Homo ludens : opus 65, suite voor kamerorkest, 1986 / Jan Masséus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp 2perc str
Eline ... : notturno per orchestra / Alexander Voormolen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3233 3000 perc cel hp str
Symphonie nr. 10 : 1961 / Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob ob(eh) 2cl cl-b 2fg 3h 2trp 3trb tb timp 2perc cel str
compositie
Waak : for orchestra, 2000 / Micha Hamel
Toelichting:
Miscellaneous Information: Uitgave in voorbereiding; ter inzage op aanvraag; Program note (Dutch): [Première: 21 oktober 2000 - Den Haag - Residentie Orkest o.l.v. Jurjen Hempel (Festival In de Branding)] - Waak is een pendant van Vuurdoop, gemaakt met een uiterst eenvoudige opzet. Het is een educatief stuk; je zou het zelfs een compositorische etude kunnen noemen. Het werk bestaat uit zeven episoden waarin steeds een ander interval centraal staat. In elke episode komen ook spiegelvormen van het centrale interval voor, zowel horizontaal als verticaal (melodisch en harmonisch). De compositie is heel symmetrisch opgebouwd rond een as. Zo staat in de eerste episode de reine kwint centraal, in episode 2 de kleine secunde, in episode 3 de grote terts, vervolgens respectievelijk de grote secunde, de reine kwart en de kleine terts. In het zevende en laatste deel staat de overmatige kwart centraal, het 'oneindige interval'. Dit interval noem ik ''oneindig'' omdat je bij spiegeling steeds weer op dezelfde noten uitkomt. Aan het slot worden de intervallen steeds groter, met glissandi
naar boven en beneden, tot de melodie buiten het bereik van het orkest valt. Daarnaast onderscheiden de deeltjes zich door een karakteristieke instrumentatie. Zo klinkt in de episoden met secundes het strijkorkest, en in de episodes met de grote en kleine terts klinken respectievelijk de koperblazers en de houtblazers. De overige delen hebben elk een geheel eigen instrumentatie. Opvallend is ook het gebruik van de sopraan- en tenorblokfluit. Deze instrumenten heb ik toegepast vanwege hun dunne, ijle klank. Tussen de episoden door klinkt steeds een refrein, waarin de spiegelas opnieuw wordt gedefinieerd; na elke episode zakt deze as een halve toon. Het refrein is niet steeds hetzelfde, maar ontwikkelt zich, zoals al mijn muziek onderhevig is aan een constante evolutie. - MICHA HAMEL