componist
Jan Vriend is van meet af aan een muzikale alles-eter die een uitgesproken modernistische benadering combineert met een open oor en oog voor het belang en de noden van een ...
gerelateerde werken
Voice of the planet : (2005) / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Metrum : for ensemble, 1995 / arr.: John Godfrey, Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) WX11wind contr. 3sax vibr el.g el.g-b acc 3keyboards el.vl el.vc
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) ob cl cl-b fg h trp trb perc pf 2vl vla vc cb
Down to the sea in ships : for wind ensemble, percussion, piano and double bass / Vanessa Lann, 2009
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl 2 sax fg cfg 2h 3trp 3trb tb perc pf cb
compositie
In Paradisum : for ensemble, 1999-2000 / Jan Vriend
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 24-3-2001 - Paradiso, Amsterdam - Asko Ensemble o.l.v. Stefan Ashbury] - De première was gepland in Paradiso Amsterdam, vandaar de titel. De aanwezigheid van balkons die het podium als een hoefijzer insluiten was een prachtige gelegenheid om van ruimtelijke effecten gebruik te maken. Vier koperblazers aan de uiteinden met daartusssen de klarinet, hobo en fluit, en de rest van het ensemble op het podium. Het dakpansgewijs overlappen van geluid van het ene instrument (of instrumentengroep) naar het andere is een karakteristieke techniek die ik meerdere keren heb toegepast. De toespeling op Paradiso bracht nog een ander associatie voort: het gregoriaanse 'In Paradisum (...te deducant angeli)' dat bij begrafenissen wordt gezongen. De tien korte melodische zinsdelen hieruit functioneren als mijlpalen en rustpunten in de compositie: alle muziek vloeit eruit voort en leidt er weer naartoe. De oorspronkelijke titel van het werk was 'Requiem voor de Aarde'. Toen ik me bedacht
dat onze planeet mooi en ongehinderd doorgaat na de ondergang van de mensheid, heb ik de titel opengelaten voor filosofische bezinning. Misschien is het fragiele evenwicht maar een speelterrein voor een sadistisch spelletje dat de engelen (of de duivels) met ons spelen. De muziek zou daar wel eens een afspiegeling van kunnen zijn... Natuurlijk zijn uitvoeringen van 'In Paradisum' niet gebonden aan één concertzaal. In andere ruimtes kunnen oplossingen worden bedacht om hetzelfde effect te bereiken. - Jan Vriend