componist
Jan Vriend is van meet af aan een muzikale alles-eter die een uitgesproken modernistische benadering combineert met een open oor en oog voor het belang en de noden van een ...
gerelateerde werken
Elements of logic : IV - 72 / Jos Kunst & Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Blazersensemble (9 en meer spelers)
Bezetting:
5076 9sax 6002
Bau : for orchestra, 1970 / Jan Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h trp 2trb-t 12vl 4vc 4cb
Triptych : for wind ensemble, electronic organ and percussion, 1990/1991 / Tom Grondman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3130 4sax 3441 3perc el.org
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl-solo ob-solo cl-solo 3flgn 2sax-s 2sax-a 2sax-t sax-b 3trp 3h 3trb 2tb-t 2tb-b timp perc
compositie
In Paradisum : for ensemble, 1999-2000 / Jan Vriend
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 24-3-2001 - Paradiso, Amsterdam - Asko Ensemble o.l.v. Stefan Ashbury] - De première was gepland in Paradiso Amsterdam, vandaar de titel. De aanwezigheid van balkons die het podium als een hoefijzer insluiten was een prachtige gelegenheid om van ruimtelijke effecten gebruik te maken. Vier koperblazers aan de uiteinden met daartusssen de klarinet, hobo en fluit, en de rest van het ensemble op het podium. Het dakpansgewijs overlappen van geluid van het ene instrument (of instrumentengroep) naar het andere is een karakteristieke techniek die ik meerdere keren heb toegepast. De toespeling op Paradiso bracht nog een ander associatie voort: het gregoriaanse 'In Paradisum (...te deducant angeli)' dat bij begrafenissen wordt gezongen. De tien korte melodische zinsdelen hieruit functioneren als mijlpalen en rustpunten in de compositie: alle muziek vloeit eruit voort en leidt er weer naartoe. De oorspronkelijke titel van het werk was 'Requiem voor de Aarde'. Toen ik me bedacht
dat onze planeet mooi en ongehinderd doorgaat na de ondergang van de mensheid, heb ik de titel opengelaten voor filosofische bezinning. Misschien is het fragiele evenwicht maar een speelterrein voor een sadistisch spelletje dat de engelen (of de duivels) met ons spelen. De muziek zou daar wel eens een afspiegeling van kunnen zijn... Natuurlijk zijn uitvoeringen van 'In Paradisum' niet gebonden aan één concertzaal. In andere ruimtes kunnen oplossingen worden bedacht om hetzelfde effect te bereiken. - Jan Vriend