gerelateerde werken
Double Concerto : for piccolo, piano and orchestra / Jan Vriend
Genre:
Onbekend
Bezetting:
picc-solo pf-solo 3fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2fg cfg 4h 3tpt 2trb trb-b tb3perc synth str
Soul (Душа) : Version for violin, piano and string orchestra / Victoria Poleva
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
vn-solo pf-solo str
Don't disturb : for wind ensemble, percussion, piano and double bass / Paul Bruinen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3222 3sax 2331 perc pf cb
Comparing green : for orchestra, 1992 / Henk van der Meulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2222 2221 perc hp pf 14vl 4vla 3vc 2cb
compositie
In Paradisum : for ensemble, 1999-2000 / Jan Vriend
Overige auteurs:
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 24-3-2001 - Paradiso, Amsterdam - Asko Ensemble o.l.v. Stefan Ashbury] - De première was gepland in Paradiso Amsterdam, vandaar de titel. De aanwezigheid van balkons die het podium als een hoefijzer insluiten was een prachtige gelegenheid om van ruimtelijke effecten gebruik te maken. Vier koperblazers aan de uiteinden met daartusssen de klarinet, hobo en fluit, en de rest van het ensemble op het podium. Het dakpansgewijs overlappen van geluid van het ene instrument (of instrumentengroep) naar het andere is een karakteristieke techniek die ik meerdere keren heb toegepast. De toespeling op Paradiso bracht nog een ander associatie voort: het gregoriaanse 'In Paradisum (...te deducant angeli)' dat bij begrafenissen wordt gezongen. De tien korte melodische zinsdelen hieruit functioneren als mijlpalen en rustpunten in de compositie: alle muziek vloeit eruit voort en leidt er weer naartoe. De oorspronkelijke titel van het werk was 'Requiem voor de Aarde'. Toen ik me bedacht
dat onze planeet mooi en ongehinderd doorgaat na de ondergang van de mensheid, heb ik de titel opengelaten voor filosofische bezinning. Misschien is het fragiele evenwicht maar een speelterrein voor een sadistisch spelletje dat de engelen (of de duivels) met ons spelen. De muziek zou daar wel eens een afspiegeling van kunnen zijn... Natuurlijk zijn uitvoeringen van 'In Paradisum' niet gebonden aan één concertzaal. In andere ruimtes kunnen oplossingen worden bedacht om hetzelfde effect te bereiken. - Jan Vriend