gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK4
Blues : voor de Volharding, voor blazers, contrabas en piano, 1980 / Huub de Vriend
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 3sax 1330 pf cb
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) eh cl cl-b fg h trp trb perc pf 2vl vla vc cb
De profundis I : for wind instruments, double-bass and piano, 1986 / Henk van der Meulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1000 sax-s 2sax-a 1330 pf cb
compositie
In Paradisum : for ensemble, 1999-2000 / Jan Vriend
Overige auteurs:
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 24-3-2001 - Paradiso, Amsterdam - Asko Ensemble o.l.v. Stefan Ashbury] - De première was gepland in Paradiso Amsterdam, vandaar de titel. De aanwezigheid van balkons die het podium als een hoefijzer insluiten was een prachtige gelegenheid om van ruimtelijke effecten gebruik te maken. Vier koperblazers aan de uiteinden met daartusssen de klarinet, hobo en fluit, en de rest van het ensemble op het podium. Het dakpansgewijs overlappen van geluid van het ene instrument (of instrumentengroep) naar het andere is een karakteristieke techniek die ik meerdere keren heb toegepast. De toespeling op Paradiso bracht nog een ander associatie voort: het gregoriaanse 'In Paradisum (...te deducant angeli)' dat bij begrafenissen wordt gezongen. De tien korte melodische zinsdelen hieruit functioneren als mijlpalen en rustpunten in de compositie: alle muziek vloeit eruit voort en leidt er weer naartoe. De oorspronkelijke titel van het werk was 'Requiem voor de Aarde'. Toen ik me bedacht
dat onze planeet mooi en ongehinderd doorgaat na de ondergang van de mensheid, heb ik de titel opengelaten voor filosofische bezinning. Misschien is het fragiele evenwicht maar een speelterrein voor een sadistisch spelletje dat de engelen (of de duivels) met ons spelen. De muziek zou daar wel eens een afspiegeling van kunnen zijn... Natuurlijk zijn uitvoeringen van 'In Paradisum' niet gebonden aan één concertzaal. In andere ruimtes kunnen oplossingen worden bedacht om hetzelfde effect te bereiken. - Jan Vriend