gerelateerde werken
Fusion à six : symphonic music for string quartet, bass clarinet and piano, 1980 / Joep Straesser
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
cl-b 2vl vla vc pf
Ankundigung einer Chansonette : for soprano or tenor and piano / Julius Hijman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
sopr/ten pf
Marsman-cylus : alt en piano / gecomponeerd door Jan Masséus
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
alt pf
Volkswijze : 5 liederen op gedichten van J. Slauerhoff, jan.-juli 1959 ('70) / Wim Franken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
medium pf
compositie
Lieder für dich : für Mezzosopran und Klavier, 2000 / auf Texte von Erich Fried, Joep Straesser
Overige auteurs:
Fried, Erich
(Tekstdichter/librettist)
Straesser, Joep
(Componist)
Bevat:
Ich bin zu gross geworden
Steinernes Auge
Taglied
Rückkehr
Nachtlied
Toelichting:
Program note (Dutch): Lieder für dich is de derde cyclus die ik schreef op teksten van Erich Fried. Eerdere cycli zijn Fische, voor mezzosopraan, fluit en piano (1996) - een van de stukken uit Album dat op 14 december 1998 in de Uilenburger concertserie was te horen - en Zynische Lieder voor bariton en piano (1991).
De Duits-joodse dichter Erich Fried (1921-1988) vluchtte in 1938 voor de nazi's naar Engeland waar hij zijn hele verdere leven is blijven wonen. In zijn dichtbundels is hij zijn moedertaal echter altijd trouw gebleven. Hoewel in zijn gedichten vaak sprake is van een intens politiek-sociaal engagement t.a.v. slachtoffers van oorlog, honger, armoede en onderdrukking - in dat opzicht toont hij zich verwant aan de in 1934 door de nazi's vermoorde joodse dichter Erich Mühsam wiens leven en werk onderwerp is van mijn opera Über Erich M. (1985) - treffen we in de voor de onderhavige cyclus gebruikte teksten deze tendens niet aan. Wel zien we in deze, enigszins surrealistische teksten de typisch 'Friedse' manier van spelen met woorden of zinnen die op ingenieuze manier ten opzichte van elkaar worden verwisseld waardoor steeds quasi-nieuwe betekenissen ontstaan (lied 1 en 2) of het bijna seriëel aandoende textuele uitbreidings- en inkrimpingsproces waardoor ook een uitbreiding en inkrimping op
het niveau der betekenissen ontstaat zoals in lied 3.
Van enige vorm van serialiteit is in de muziek uiteraard geen sprake. Die tijd ligt nu immers al weer ver achter ons. Ik zou eigenlijk maar willen zeggen: de muziek spreekt voor zichzelf. - JOEP STRAESSER