gerelateerde werken
A blessing in disguise : a jazzy suite, voor accordeonorkest, 1997 / Jos van der Wulp
Genre:
Orkest
Subgenre:
Accordeonorkest
Bezetting:
4acc acc-b perc
Prelude from Verdi's La Traviata : for accordion orchestra / Israel Olman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Accordeonorkest
Bezetting:
acc
Cirkels I : voor accordeonorkest, opus 90, 1993 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Accordeonorkest
Bezetting:
4acc-group acc-b-group
Genre:
Orkest
Subgenre:
Accordeonorkest
Bezetting:
acc 7dancers
compositie
A blessing in disguise : a jazzy suite, voor accordeonorkest, 1997 / Jos van der Wulp
Overige auteurs:
Wulp, Jos van der
(Componist)
Bevat:
Batman
Cat woman
The joker
Toelichting:
De suite A blessing in disguise is geïnspireerd door de legendarische comic-stripfiguur Batman, in mijn jeugd door Adam West stijlvol gestalte gegeven in een tv-serie. Een wreker pur sang, onversaagd bestrijder van de misdaad, een held in vermomming bovendien. Onze gemaskerde vriend is een 'blessing' voor velen in Gotham City, een 'blessing in disguise.' De titel is overigens ontleend aan een Engels gezegde, dat iets geheel anders betekent: iets dat in eerste instantie zeer ongunstig lijkt, keert zich toch nog ten goede... In het eerste deel maken we kennis met de figuur van Batman. De muziek is jazzy, hoekig en flitsend, met een knipoog naar de Amerikaanse productie van muziek voor (teken)films e.d., vooral in de dramatisch geladen middensectie. Het tweede deeltje is van een heel ander gehalte. Hierin wordt de verleidelijke Cat Woman geportretteerd in een sensuele, Count Basie-achtige blues met mogelijkheid voor solistische inbreng door één van de accordeonisten, of (liever nog) een blazer. Deel drie vormt een hommage aan The Joker, de niet aflatende knotsgekke geniale uitvinder/goochelaar/clown met een misdadige inslag. Zijn verwrongen geest weerspiegelt in de grillige muziek, oppervlakkig en onschuldig vermaak op het eerste gehoor, maar met een griezelig ondertoontje voor wie goed luistert. Het gevaar ligt immer op de loer... - JOS VAN DER WULP