componist

Onna, Peter van

General Peter van Onna was born in 1966 in Hengelo, The Netherlands. Education Peter studied composition at the Royal Conservatory in The Hague with Louis Andriessen and Theo Loevendie. After this, he took ...

gerelateerde werken

To Play the Saxophone : for soprano or alto saxophone / Peter van Onna

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Saxofoon
Bezetting: sax-s/sax-a

Gush : Die Mündigkeit des selbstverschuldeten Ausgangs, for symphonic orchestra, 1999-2000 / Merlijn Twaalfhoven

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 2sax-a 4431 timp perc g-b pf str

Feestelijke ouverture : voor orkest / Oscar van Hemel

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 4231 timp perc str

Poème pour un homme bien-aimé : pour orchestre, 1981 / Robert Dispa

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 3perc 2hp pf str

 

compositie

Approaching a City : for chamber orchestra, 2001 / Peter van Onna

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 2007
Uitgavenummer: 10354
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2ob 2cl 2fg 2h trp trb 2perc pf str(8.8.6.6.4.)
Bijzonderheden: In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Cop. 2001. - Tijdsduur: 8'
Tijdsduur: 8'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 oktober 2001- Nieuwe Buitensociëteit, Zwolle - Gelders Orkest o.l.v. Micha Hamel]. Approaching a City vormt het zevende deel van een orkestcyclus waarbij het picturale voorop staat. Het werk is geïnspireerd door het gelijknamige schilderij dat de Amerikaan Edward Hopper (1882-1976) in 1946 maakte. Zijn werk wordt gekenmerkt door verstilling en een geconstrueerde spanning die ontstaat doordat schijnbaar onverenigbare elementen naast elkaar worden gezet, teneinde een nieuwe werkelijkheid te creëren. Hopper wilde met zijn schilderij Approaching a City naar eigen zeggen "de verwachting, nieuwsgierigheid en angst uitdrukken die je voelt als je met de trein een vreemde stad binnenrijdt". We zien een momentopname van het ogenblik waarop een denkbeeldige trein (het object zelf is in het schilderij niet afgebeeld!) een dreigend uitziende tunnel binnenrijdt. Op de voorgrond van het schilderij zijn rails te zien (hierdoor ontstaat bij de toeschouwer het bewustzijn dat het zich
hier handelt om een uitzicht vanuit de trein), rechts op het doek torenen hoge gebouwen boven de tunnel uit waarbij tussen twee gebouwen in nog net een stukje helderblauwe hemel zichtbaar is. Het niet of gedeeltelijk schilderen van handelingen is een stilistisch kenmerk in het werk van Hopper, als gevolg hiervan speelt het gedeelte van de handeling welke niet is te zien zich verder in het hoofd van de toeschouwer af, hetgeen een zeer beklemmende werking heeft. De grondgedachte van het schilderij is op tweeërlei manieren in de muziek gebruikt. Ten eerste is een denkbeeldige trein als idee in de muziek verklankt. Als tweede worden de verwachting, nieuwsgierigheid en angst die je voelt als je met de trein een vreemde stad binnenrijdt (een zeer universeel en herkenbaar motief) gerealiseerd door het werk van de eerste tot en met de laatste noot een transformatie in klankkarakter te laten doormaken. Is het begin van het werk nog verstild en introvert, gedurende het verloop zal de muziek
steeds uitbundiger worden. In het slagwerk klinkt een bel die het stoppen en vertrekken van een trein, zoals dat gebeurt in de VS, nabootst. De lome en wiegende beweging van dit denkbeeldige vervoermiddel wordt gesymboliseerd door een dromerige en surrealistische atmosfeer. Deze stemming wordt nog versterkt doordat de muziek enkele malen wordt getransponeerd naar andere toonhoogteplateaux, bereikt via glissando's in de strijkers en de trombone, hetgeen op de luisteraar een disoriënterende werking heeft. Ondanks de verstilling bezit de muziek ook een zekere vaart en beweeglijkheid die tot stand komt door een continue slingerbeweging in zestiende noten en ostinato-ritmes die telkens gevarieerd worden. Gaandeweg het stuk treden steeds interrupties op die de gedachte van opwinding aan de naderende stad symboliseren. Eerst zijn ze nog latent aanwezig, in de vorm van een concertant jazzcombo'tje, zoals dat in een denkbeeldig café in een stad de gasten verpozing verschaft, maar later in het
stuk gaan de ritmes echter sterker stuwen, worden de interrupties uitbundiger en de orkestratie voller. Het genoemde jazzcombo bestaat uit gedempte trompet en trombone die het wahwah-effect ten gehore brengen, de klarinet die een heterogene tegenstem speelt, de piano speelt een ragtime begeleiding (gekenmerkt door een pompende beweging in de linkerhand), een contrabas speelt een zgn. walking bass, terwijl de sizzle cymbal het geheel completeert met een jazzy feel. Aan het eind van het werk wordt flink uitgepakt op een manier die karakteristiek is voor 17de-eeuwse Italiaanse ouvertures. Enkele elektrische autoclaxons (het symbool voor de stad) en een flamboyante slotgeste sluiten het werk af. - PETER VAN ONNA

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 52 paginas EUR 32,04
Hardcopy, normal size (A3), 52 paginas EUR 56,14
Hardcopy, study size (A4), 52 paginas EUR 40,83
Huurpartijen Download (B4), 113 paginas EUR 51,23
Hardcopy, normal size (B4), 113 paginas EUR 89,77
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook minimaal 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten