gerelateerde werken
The stillpoint : for violin and vibraphone, opus 4, 1994/1995 / Edward Top
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vibr vl
String Quartet Nº 2 / Oscar van Dillen
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vn vla vc
Cicciolina : for string quartet, 2000 / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Para variar : for string quartet, 2002 / Keyla Orozco
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
String quartet : for string quartet, 1998 / Edward Top
Overige auteurs:
Top, Edward
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Dit werk is geïnspireerd op de achtervolgende schoonheid van panoramas van de zondige mens afgebeeld door de schilder Hiëronymus Bosch. In zijn schilderijen van het Laatste Oordeel neemt de afbeelding van de hemel slechts zon vijf procent van de totale ruimte van het schilderij in beslag, de rest is voor de hel. In deze 95 procent heeft de kunstenaar de ruimte en kan hij zijn fantasie de vrije loop laten om de verschrikkingen van de hel te laten zien. De gruwelijke handelingen van allerlei afschuwelijke creaturen die de verdoemden martelen worden aan de beschouwer getoond in een ongecensureerde versie. In zijn schilderij de Hof der Lusten (ca.1500) moet hij onbewust zo bezeten zijn geweest van de sensuele aantrekkingskracht van den vleze, dat hij de beelden die aan zijn brein ontsproten lijkt te omarmen in plaats van te veroordelen. Het interesseert me hoe over het algemeen de slechtheid van het bestaan, het morbide en kwaadaardige, meer tot de menselijke verbeelding spreekt
dan het goede. Dit strijkkwartet is gecomponeerd zonder een van te voren uitgedacht plan over de structuur, de vorm, de toonhoogten of wat voor parameter ook. Het is rücksichtslos geschreven in een kwade chromatische stijl. Met de klank afkomstig van mathematische modellen en systematiek van het Modernisme tussen de oren, komen de monsters uit het potlood op de vijf lijnen op papier gekropen. Twee jaar voor de uiteindelijke voltooiing van het werk resulteerde dit in een twintig minuten durende compositie zonder kop of staart (zoals sommige monsters van Bosch geen kop of staart hebben) waarover ik niet tevreden was; het had geen vorm en dus vond ik het niet geslaagd. Later is het stuk in korte frases en gestes gehakt die weer opnieuw gestructureerd werden in de totaalvorm samen met nieuw toegevoegde elementen in dezelfde stijl. De uiteindelijke versie van het kwartet is opgebouwd uit meer dan dertig segmenten van verschillende grootten (van drie seconden tot een halve minuut) en
karakteristieken hoewel de meesten over het algemeen agressief van karakter zijn. - EDWARD TOP