gerelateerde werken
My Skeletonized Portrait : for violin and orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
vl-solo 3fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 3perc hp cel str
Ouverture "Con Brio" : voor orkest / Hans Lachman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2322 4331 timp perc str
Rapsodise Fantasie : voor orkest / Israel Olman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Aus der Spanischen Reitschule : for orchestra / Jan Brandts-Buys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt 3trb tb 2perc str
compositie
Symphony : Golden dragon, for orchestra, 2001 / Edward Top
Overige auteurs:
Top, Edward
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: mei 2002 - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Peter Rundel (Project Jonge Componisten)] - Er zijn drie hoofdelementen waaruit dit werk is opgebouwd. 1) Klank: dit zijn vaak clustergangen, ik noem ze graag clusterkoralen, slechts ruis (strijkers), chromatische muren en/of modale klankvelden. - 2) Motieven: er ligt een hele reeks motieven van verschillende aard ten grondslag aan deze symfonie, zowel tonaal-melodische als harmonische en chromatische. - 3) Traditionele gebaren: veel gestiek in het werk vindt zijn oorsprong in traditionele symfonische muziek. Het hele slotkoraal aan het einde van het werk is een soort opgeblazen Tchaikowski. De drie elementen komen als het ware samen in een vierde: Gelaagdheid: vaak klinken er meerdere elementen tegelijkertijd en in verschillende instrumentale groepen. Een belangrijk kenmerk van de Symfonie Gouden Draak is octavering of 'bijna octavering' in de orchestratie. Het idée hier is meer spanning te creëren door het niet oplossen van
vieze octaven zoals grote septiemen en kleine nonen. Gesteld zou kunnen worden dat de orchestratie deel uit maakt van compositorische ideëen, zelfs bij het vinden van toonhoogten. Na de originele versie met Wagnertubas en contrabasstrombone is de symfonie gereviseerd in 2001 en in instrumentatie gereduceerd. - EDWARD TOP