gerelateerde werken
Sonate : voor piano, 1997 / Edward Top
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Monologues : for orchestra, 1998 / Immanuel Klein
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 4perc hp pf str
Trittico : per orchestra da camera, opus 105, 1978 / Lex van Delden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
0200 2000 str
Iowa-serenade : voor orkest, op. 56, 1981 / Jan Masséus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2221 2200 timp 2perc (cel ad lib.) str
compositie
Symphony : Golden dragon, for orchestra, 2001 / Edward Top
Overige auteurs:
Top, Edward
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: mei 2002 - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Peter Rundel (Project Jonge Componisten)] - Er zijn drie hoofdelementen waaruit dit werk is opgebouwd. 1) Klank: dit zijn vaak clustergangen, ik noem ze graag clusterkoralen, slechts ruis (strijkers), chromatische muren en/of modale klankvelden. - 2) Motieven: er ligt een hele reeks motieven van verschillende aard ten grondslag aan deze symfonie, zowel tonaal-melodische als harmonische en chromatische. - 3) Traditionele gebaren: veel gestiek in het werk vindt zijn oorsprong in traditionele symfonische muziek. Het hele slotkoraal aan het einde van het werk is een soort opgeblazen Tchaikowski. De drie elementen komen als het ware samen in een vierde: Gelaagdheid: vaak klinken er meerdere elementen tegelijkertijd en in verschillende instrumentale groepen. Een belangrijk kenmerk van de Symfonie Gouden Draak is octavering of 'bijna octavering' in de orchestratie. Het idée hier is meer spanning te creëren door het niet oplossen van
vieze octaven zoals grote septiemen en kleine nonen. Gesteld zou kunnen worden dat de orchestratie deel uit maakt van compositorische ideëen, zelfs bij het vinden van toonhoogten. Na de originele versie met Wagnertubas en contrabasstrombone is de symfonie gereviseerd in 2001 en in instrumentatie gereduceerd. - EDWARD TOP