gerelateerde werken
Eruption : for orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl(picc) 2ob cl cl-b 2fg 4h 2trp 2trb trb-b timp 3perc hp str
Ayre of Solace : for orchestra / Giel Vleggaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic fl ob eh cl cl-b fg cfg 4h 2trp 2trb trb-b tb 3perc pf/cel cemb hp str
Dans-variaties op een bekend wijsje : voor orkest / Jan Pouwels
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2200 timp str
Weense Wals : for orchestra / Julius Hijman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h tpt timp str
compositie
Symphony : Golden dragon, for orchestra, 2001 / Edward Top
Overige auteurs:
Top, Edward
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: mei 2002 - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Peter Rundel (Project Jonge Componisten)] - Er zijn drie hoofdelementen waaruit dit werk is opgebouwd. 1) Klank: dit zijn vaak clustergangen, ik noem ze graag clusterkoralen, slechts ruis (strijkers), chromatische muren en/of modale klankvelden. - 2) Motieven: er ligt een hele reeks motieven van verschillende aard ten grondslag aan deze symfonie, zowel tonaal-melodische als harmonische en chromatische. - 3) Traditionele gebaren: veel gestiek in het werk vindt zijn oorsprong in traditionele symfonische muziek. Het hele slotkoraal aan het einde van het werk is een soort opgeblazen Tchaikowski. De drie elementen komen als het ware samen in een vierde: Gelaagdheid: vaak klinken er meerdere elementen tegelijkertijd en in verschillende instrumentale groepen. Een belangrijk kenmerk van de Symfonie Gouden Draak is octavering of 'bijna octavering' in de orchestratie. Het idée hier is meer spanning te creëren door het niet oplossen van
vieze octaven zoals grote septiemen en kleine nonen. Gesteld zou kunnen worden dat de orchestratie deel uit maakt van compositorische ideëen, zelfs bij het vinden van toonhoogten. Na de originele versie met Wagnertubas en contrabasstrombone is de symfonie gereviseerd in 2001 en in instrumentatie gereduceerd. - EDWARD TOP