componist
Edward Top was born in Ommen, the Netherlands, in 1972. Top has lived and worked in London, Bangkok, and Rotterdam. He now lives in Vancouver, Canada. Top studied composition and ...
gerelateerde werken
... en weende hij bitter : voor viool, violoncello en piano, 2000/2001 / Edward Top
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting:
pf vl vc
Loopstate : voor kamerorkest, ensemble en live elektronica, 2003 / Huib Emmer
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Orkest met elektronica
Bezetting:
orchestra: 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp 2trb str ; ensemble: el.g cl-b pf perc live electronics
Symphonie no. 5 : Les lendemains chantants, 1941-1945 / Matthijs Vermeulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4464 3sax 4431 2timp 4perc 2hp str
Confluxus : for jazz-orchestra and symphony-orchestra / Theo Loevendie
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 2perc hp pf str jazz-orch: 6sax 5trp 4trb drums cb
compositie
Symphony : Golden dragon, for orchestra, 2001 / Edward Top
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: mei 2002 - Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Peter Rundel (Project Jonge Componisten)] - Er zijn drie hoofdelementen waaruit dit werk is opgebouwd. 1) Klank: dit zijn vaak clustergangen, ik noem ze graag clusterkoralen, slechts ruis (strijkers), chromatische muren en/of modale klankvelden. - 2) Motieven: er ligt een hele reeks motieven van verschillende aard ten grondslag aan deze symfonie, zowel tonaal-melodische als harmonische en chromatische. - 3) Traditionele gebaren: veel gestiek in het werk vindt zijn oorsprong in traditionele symfonische muziek. Het hele slotkoraal aan het einde van het werk is een soort opgeblazen Tchaikowski. De drie elementen komen als het ware samen in een vierde: Gelaagdheid: vaak klinken er meerdere elementen tegelijkertijd en in verschillende instrumentale groepen. Een belangrijk kenmerk van de Symfonie Gouden Draak is octavering of 'bijna octavering' in de orchestratie. Het idée hier is meer spanning te creëren door het niet oplossen van
vieze octaven zoals grote septiemen en kleine nonen. Gesteld zou kunnen worden dat de orchestratie deel uit maakt van compositorische ideëen, zelfs bij het vinden van toonhoogten. Na de originele versie met Wagnertubas en contrabasstrombone is de symfonie gereviseerd in 2001 en in instrumentatie gereduceerd. - EDWARD TOP