gerelateerde werken
J'ai étranglé mon frère : pour choeur mixte a cappella / Carlos Micháns
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
SATB
Psalm 23 : opus 41, voor gemengd koor en orgel (harp, piano), 1990 / Wim Brandse
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel; Gemengd koor en piano; Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK6 org/hp/pf
Bewegingsvrij : for vocal ensemble and (optional) cello / text and music by Bianca Bongers
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK vc
Cantate for a spring day : for soprano solo, mixed 16 part chorus and orchestra / Walter Hekster
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
sopr 4sopr 4alt 4ten 4 bas 2fl 2h 2trb 6fl 2vla cb prc
compositie
Tirthánkara : voor gemengd koor en cello, 2002 / tekst uit 'Dravidianen' (1999-2001) (Carlos Micháns), Carlos Micháns
Overige auteurs:
Micháns, Carlos
(Tekstdichter/librettist)
Micháns, Carlos
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Een jaar of acht geleden, toen ik voor het eerst een bezoek aan India bracht, wist ik nog niets over het 'jainisme' (of djzainisme), de filosofische verlossingsleer die haar naam ontleent aan het Sanskriet woord 'Jina', de overwinnaar van de wereld. Net als het Boeddhisme en rond dezelfde periode werd ook het jainisme door de zoon van een Indiase koning gesticht (of op zijn minst hervormd), in dit geval Vardhamana, die beter bekend is als Mahavira (grote held). Hij was echter niet de eerste, maar de 24e en laatste van een reeks profeten of tirthankara's. Zij worden naakt afgebeeld, staande of zittend en met enorme, indringende ogen, vaak met bergkristal ingelegd, hetgeen de zwarte, in de oogkassen aangebrachte pupillen vergroot en bijna hypnotiserend op de kijker werkt. Het gedicht (oorspronkelijk in het Spaans) waarop deze compositie is gebaseerd, beschrijft in het kort de beginselen van de jainleer: totaal en absoluut respect voor het leven, verwerping van het eigen 'zelf' en
een leven van onthouding en anonimiteit, met de dood als natuurlijke overgang van stof naar geest. In de muziek is deze sfeer van rust en ingetogenheid eerst door de cello gesuggereerd, daarna door de lange, zachte melodie van de tenoren. Zij worden door de bassen ondersteund, die met hun monotoon herhaalde tonen de ostinato-figuren van een Indiase tampoera (een voor de raga's gebruikt snaarinstrument) proberen te imiteren. Alten en sopranen nemen het vervolgens van de mannen over, om uiteindelijk samen voort te gaan met de cello als een soort trouwe verkondiger, begeleider of eenzame solist. - CARLOS MICHÁNS