componist

Top, Edward

Dutch Canadian composer Edward Top studied composition and violin at the Rotterdam Conservatoire in The Netherlands. Primarily studying with Peter-Jan Wagemans he has also worked with Pierre Boulez, Luciano Berio, ...

gerelateerde werken

Family Songs : for soprano and chamber orchestra / Edward Top; text Martinus Nijhoff, Hanny Michaelis, Edward Top

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: fl ob cl cl-b fg h perc hp str

Symfonie no. 1 : opus 1, 1980, revisie 1983 / Marc van Delft

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3223 4331 6perc cel 2hp (org ad lib.) str

Akoetest : voor symfonieorkest, opus 45, -1973- / Jan Masséus

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp perc hp pf str

Sacred order / Frank van Gompel

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest

 

compositie

Waarom elders? : = Why elsewhere?, for chamber orchestra, 2002 / Edward Top

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 2003
Uitgavenummer: 10681
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: fl fl(pic) ob eh 2cl 2fg 2h 2trp trb perc str
Bijzonderheden: In opdracht van de Nederlandse Muziekdagen. - Geschreven voor het Radio Kamerorkest. - Opgedragen aan Wendy Chong. - Met voorw. - Tijdsduur: ca. 8'
Tijdsduur: 8'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): Centraal thema in het stuk is verlangen, meestal melancholisch, maar vaak ook gepassioneerd van karakter. Het verlangen naar overzees geluk, de frustratie van het onbereikbare; Waarom is het geluk elders? Deze hunkering ontleent zijn zeggingskracht aan menselijke gevoelens, maar streeft ook naar een hogere sfeer, en manifesteert zich als een droombeeld.
In deze compositie komt het droombeeld uit de verf in sfeervolle, vervreemdende klankkleuren, de hunkering in de gedaante van een gespannen, dominant-achtige klank. Immers, het dominant en verminderd-septiem accoord roepen het verlangen op van oplossing, of deze nu wel of niet volgt is hier niet interessant. (Als voorbeeld: maat 39-49 bestaat uit paralelle verminderde septiemaccoorden die op ‘bitonale’ wijze boven elkaar gezet zijn waarbij de blazers de ene en de strijkers de andere ‘tonaliteit’ vertegenwoordigen. De dominant-septiem klank is prominent in mt 99-110).

De archetypische motieven aanwezig in het onderbewuste van het stuk, vormen het vertrekpunt van hoe het werk tot stand gekomen is. Deze motieven zijn in hun naakte vorm vaak traditioneel van stijlkarakter en communiceren op een niveau dat voor een ieder met enige kennis van de muziekgeschiedenis intuïtief te bevatten is. Gesteld zou kunnen worden dat het raamwerk van dit stuk (NB: het gaat hier niet over de fysieke vorm) bestaat uit een netwerk van motieven die naar voorkeur zijn ingekleurd en vaak zijn verknipt in lagen in een meerlagige textuur. Zo worden deze zgn. traditionele motieven vanuit een nieuw perspectief bezien, zonder echter in te boeten aan communicatieve kracht.
Als voorbeelden zijn te onderscheiden: het wals-achtige motief aangeduidt met "liefde" in de introductie vanaf maat 18 en mt 130 dat uitmondt in mt 136 in een motief "door vervoering bezield" zoals al geïntroduceerd in mt 28-33. Het meest in het oogspringend is het melodische motief, melancholisch van karakter, dat sterk gebonden is aan de instrumentatie; de twee klarinetten. Het stuk opent en besluit hiermee, in beide gevallen is er sprake van koraal-achtige begeleiding, hier en daar ingekleurd met andere motieven waarvan het kluster-motief (met de 2 fluiten in kleine secundes in laag register) het meest opvalt. Zo zijn er nog de motieven "verlangen", "draak 1", "draak 2" (hetzelfde motief in majeur en mineur),"het opzwepende"(middenpassage), "het pathetische" en talloze naamlozen.

De 'W' van 'Waarom' en de 'E' van 'Elders' zijn de initialen van twee geliefden. In vervlogen tijden was het op bepaalde plekken in Nederland (Marken) gebruikelijk dat een jongen zijn vriendin een paar klompen met hun initialen ingegraveerd cadeau gaf, vandaar de prominente aanwezigheid van klompjes waarmee ritmes getikt worden in dit werk. - EDWARD TOP

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 40 paginas EUR 26,74
Hardcopy, normal size (A3), 40 paginas EUR 46,85
Hardcopy, study size (A4), 40 paginas EUR 34,34
Huurpartijen Download (B4), 80 paginas EUR 38,66
Hardcopy, normal size (B4), 80 paginas EUR 67,73
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Radio of internet uitzendingen
Totale licentie kosten
TV-uitzendingen
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten