gerelateerde werken
De zee (I & II) : electronic music, 1964-1965, (score 1995) / Jan Boerman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
tape
Winterveld - cyclus : (1998) drie elektrofonische gedichten / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
soundtrack
Discours : 1974-1976 / Victor Wentink
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
4 sonatas voor orkest : (1971) / Daniel Manneke
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4201 0300 timp perc str(6.6.3.2.0.) (or other instr)
compositie
Lichtgewicht : (1999; rev. 2000), for two or four audio tracks / René Uijlenhoet
Overige auteurs:
Uijlenhoet, Rene
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première oorspr. versie: 23-10-1999 - Willem Pijperzaal, Conservatorium Rotterdam).Tweesporenversie op cd CV-NEAR 14. Viersporenversie te huur bij Donemus (op data cd-r).
De wetenschappelijke katern van de krant biedt wekelijks een keur aan tot de muzikale verbeelding sprekende feiten en theorieën uit de natuurwetenschappen. Geïnspireerd door deze bijna poëtische teksten, waarin wordt geprobeerd het onvoorstelbare voorstelbaar te maken, ontstond het plan voor 'Lichtgewicht'.
In de muzikale ruimte van 'Lichtgewicht' kunnen de klanken , net als in de moderne varianten van de quantummechanica, voor- en achteruit door de tijd bewegen en verbinden lange snaren de afzonderlijke tijdlagen. Geluiden klinken op als percussieve 'deeltjes' of juist als langgerekte 'golven'. Verder kunnen 'uit het niets' klanken en antiklanken ontstaan en, wanneer zij elkaar ontmoeten, weer verdwijnen. Een enkele keer wordt een geluidsdeeltje door extreme versnelling zo zwaar dat het ander zwaar geluid aantrekt en ermee versmelt. Dit proces gaat door totdat de aantrekkingskracht van de ontstane geluidsmassa zo sterk wordt dat zelfs 'licht geluid' te zwaar wordt om nog te kunnen ontsnappen. De quadrafonische weergave verandert de zaal in een groot 'bellenvat' waarin banen van klanken vaag oplichten. De geluiden en de vorm van 'Lichtgewicht' zijn geïnspireerd door de elektronische muziek uit de jaren vijftig, maar nergens wordt iets uit die periode 'gesampled' of nostalgisch
geïmiteerd. De uitwerking vond plaats met behulp van eigen programma's voor klank en vormsynthese. - René Uijlenhoet