gerelateerde werken

Mobile : for two electronic sound-tracks / Ton Bruynèl

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek

Albedo I : (1982), for tape / Jan Vriend

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack

Triptiek : (1983) / Peter Plompen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack

Het beest van Monsieur Racine : voor een sprekende pianist en dia projectie (ad libitum), 1990/1991 / tekst: Tomi Ungerer, Jacques Bank

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf(recit) (slide-projection ad lib.)

 

compositie

Lichtgewicht : (1999; rev. 2000), for two or four audio tracks / René Uijlenhoet

Uitgever: Amsterdam: MuziekGroep Nederland / NEAR, 2004
Uitgavenummer: 10707
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack
Bijzonderheden: Tijdsduur: 14'10''
Tijdsduur: 14'00"
Compositiejaar: 1999
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première oorspr. versie: 23-10-1999 - Willem Pijperzaal, Conservatorium Rotterdam).Tweesporenversie op cd CV-NEAR 14. Viersporenversie te huur bij Donemus (op data cd-r).

De wetenschappelijke katern van de krant biedt wekelijks een keur aan tot de muzikale verbeelding sprekende feiten en theorieën uit de natuurwetenschappen. Geïnspireerd door deze bijna poëtische teksten, waarin wordt geprobeerd het onvoorstelbare voorstelbaar te maken, ontstond het plan voor 'Lichtgewicht'.
In de muzikale ruimte van 'Lichtgewicht' kunnen de klanken , net als in de moderne varianten van de quantummechanica, voor- en achteruit door de tijd bewegen en verbinden lange snaren de afzonderlijke tijdlagen. Geluiden klinken op als percussieve 'deeltjes' of juist als langgerekte 'golven'. Verder kunnen 'uit het niets' klanken en antiklanken ontstaan en, wanneer zij elkaar ontmoeten, weer verdwijnen. Een enkele keer wordt een geluidsdeeltje door extreme versnelling zo zwaar dat het ander zwaar geluid aantrekt en ermee versmelt. Dit proces gaat door totdat de aantrekkingskracht van de ontstane geluidsmassa zo sterk wordt dat zelfs 'licht geluid' te zwaar wordt om nog te kunnen ontsnappen. De quadrafonische weergave verandert de zaal in een groot 'bellenvat' waarin banen van klanken vaag oplichten. De geluiden en de vorm van 'Lichtgewicht' zijn geïnspireerd door de elektronische muziek uit de jaren vijftig, maar nergens wordt iets uit die periode 'gesampled' of nostalgisch
geïmiteerd. De uitwerking vond plaats met behulp van eigen programma's voor klank en vormsynthese. - René Uijlenhoet

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail