gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, 1996-2006, Volume 1
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Lettre de cachet : 1997 / libretto by the composer, based oon texts of D.A.F. de Sade, Hans Koolmees
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
sopr alt bar dancer 0121 0000 perc hp pf 2vl vla vc cb trp-trb-solo
Parsifal : opera (3 acts), 2003 / text: R. Wagner, Boudewijn Tarenskeen
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater
Bezetting:
bar VK6 1020 3sax 1331 ham.org 13acc(mouth-org) tape
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Muziektheater; Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
2soloists 2sax tb/cb 4drums g pf
compositie
Kreitens Passion : for bariton solo, choir and orchestra, 2002 / Rudi M. van Dijk, text: Heinrich Riemenschneider
Overige auteurs:
Brahms, Johannes
(Op een thema van)
Liszt, Franz
(Op een thema van)
Mozart, Wolfgang Amadeus
(Op een thema van)
Riemenschneider, Heinrich
(Tekstdichter/librettist)
Dijk, Rudi Martinus van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19.9.2003 - Tonhalle Düsseldorf - Andreas Schmidt, Städtische Musikverein, Düsseldorfer Symphoniker o.l.v. Joh Fiore) 'Kreitens Passion' is een "in memoriam" voor de door de Nazi's vermoorde concert-pianist, de Nederlandse staatsburger Karlrobert Kreiten. Zijn vader was Nederlander en leraar aan het Conservatorium in Bonn, waar Karlrobert werd geboren in 1916. Een jaar later verhuisde de familie naar Düsseldorf, waar hij zijn muziekopleiding genoot aan de Musikhochschule van Düsseldorf. Geliefd en vereerd in Duitsland voor zijn fenomenale talent werd zijn tragische dood een symbool voor de vele onschuldigen, die hun leven nodeloos verliezen door fanatieke ideologieën. Het werk bestaat uit een oratorium aandoende aanpak, waar het koor en de bariton, in de persoon van Karlrobert Kreiten, het leven met zijn succesvolle concertcarrière, zijn gevangenneming en terechtstelling vertellen. Dit wordt onderbroken door zeven Interludiums voor orkest, die de gemoedstoestand van
Kreiten weergeven, waar hoop, wanhoop, verlangen naar het leven met elkaar strijden en de uiteindelijke overgave aan het noodlot. Het werk eindigt met een spreekkoor en een eeuwenoud thema van een Engels gezang, maar ook dit laatste met tekst van de librettist Heinrich Riemenschneider, die specifiek met het onderwerp van dit werk te maken hebben. - RUDI M. VAN DIJK