gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Sonate no. 1 : voor violoncello en piano, 1929 / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
Sonatine : for cello and piano / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
2nd Sonata : for violoncello and piano / Julius Hijman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
compositie
Valse ancienne, or, 'Thirteen ways of looking out a window' : for cello and piano, 2003 / Vanessa Lann
Overige auteurs:
Lann, Vanessa
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14-4-2003 - Uilenburger Synagoge, Amsterdam - Doris Hochscheid, cello en Frans van Ruth, piano). Vanessa Lann componeerde met 'Valse ancienne' een ritueel voor violoncello en piano waarin de tijd stil lijkt te staan. Twee kunstenaars dienden haar als bron van inspiratie. De schilder Dulaunay die als eerste kleur om de kleur zelf gebruikte en daarmee Paul Klee op ideeën bracht. En Wallance Stevens, de dichter van 'Thirteen ways of looking at a blackbird', het gedicht waaraan Vanessa Lann de subtitel van dit werk ontleende. Een kleine variatie op de titel van Wallace, want het is vooral diens zesde couplet dat haar aansprak. "Je moet je voorstellen: iemand kijkt door een raam naar objecten als door een mist. Het is alsof je ergens naar kijkt, maar je ziet niet wat het is. Uiteindelijk na twaalf minuten, zie je het!", legt Lann uit tijdens een repetitie op het conservatorium. Heel rustig en mooi klinken er flageoletten, glissandi en soms een pizzicato. De pianoklank wordt
gedragen door septiemen. Er zit een korte melodie in het stuk die gaandeweg steeds meer bij de cello terecht komt, totdat, op een punt dat is gekozen op basis van de door veel componisten toegepaste Gulden Snede-verhouding, de melodie eindelijk in haar geheel verschijnt in de cello. De walsbeweging blijkt - de titel Valse ancienne getrouw - een Franse oorsprong te hebben. "Ik had een Satie-achtige gymnopédie in mijn hoofd, een Griekse jongen die voortstapt in een ritueel. Ik heb een ritueel gevoel bij dit stuk. Er is geen doel. De tijd staat stil. Je kunt kleuren zien, door andere kleuren heen. Het stuk gaat ook over: wat is 'doorzichtig'."