componist

Top, Edward

Dutch Canadian composer Edward Top studied composition and violin at the Rotterdam Conservatoire in The Netherlands. Primarily studying with Peter-Jan Wagemans he has also worked with Pierre Boulez, Luciano Berio, ...

gerelateerde werken

Family Songs : for soprano and chamber orchestra / Edward Top; text Martinus Nijhoff, Hanny Michaelis, Edward Top

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en groot ensemble
Bezetting: fl ob cl cl-b fg h perc hp str

Episode : for piano quintet, 1983 / Witold A. Nowotny

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc pf

Kwintet : voor strijkkwartet en piano, 1994 / Carlos Micháns

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc pf

am Rande : for piano quintet / Janco Verduin, 2009

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting: pf 2vl vla vc

 

compositie

Quintetto : for piano quintet, 2003 / Edward Top

Uitgever: Amsterdam: Donemus, [2005]
Uitgavenummer: 10771
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Pianokwintet (piano, 2 violen, altviool, cello)
Bezetting: pf 2vl vla vc
Bijzonderheden: Voor 2 violen, altviool, cello en piano. - Met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - In opdracht van het Amardi kwintet. - Cop. 2003. - Tijdsduur: ca. 17'
Tijdsduur: 17'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 2-5-2004 - Musis Sacrum, Arnhem - Amardi Kwintet). In dit werk worden de mogelijkheden van het arpeggio afgetast. Al in de diatonische introductie (Andante modesto, mt. 1-37), die van slechts enkele toonhoogten gebruik maakt, doemt het arpeggio als kleuring en contrast met de overwegend langzaam voortgaande bewegingen op. Het tweede gedeelte (Allegro moderato, mt. 38-56) leeft bij de gratie van het arpeggio, net als de daarop volgende passage (mt. 57-87) waar met name de strijkers er een bijzondere klank mee creëren. De speelwijze van het arpeggio is hier traditioneel, zoals voor de viool aangetroffen zou kunnen worden in romantische vioolconcerten, alleen de klank (geruis) die er hiermee bereikt wordt, wordt verkregen zonder druk van de vingers op de snaren uit te oefenen. Als een soort vermummificeerde romantiek. Het arpeggio wordt zeer grillig en onregelmatig toegepast in de 'Skelettendans' (mt. 88-171), een technisch hoogstandje voor met name de piano. Tempo Primo
(mt. 172-190) en Tempo del danza (mt. 192-2) zijn recapitulaties van reeds gepasseerde gedeelten. Het gedeelte tot en met maat 131 is een zegeviering van het arpeggio en klinkt met behulp van 'durchbrochene Arbeit' als één grote riedel. De quasi 'fuga' die volgt is geënt op het hoofdmotief dat al te horen was in mt. 87 met opmaat. Als uiterste consequentie van het arpeggio klinken apocalyptische sirenes aan het slot. Het epiloogje in de slotmaat is een echo van het hoofdmotief. - EDWARD TOP

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (B4), 26 paginas EUR 20,12
Hardcopy, normal size (B4), 26 paginas EUR 35,27
Hardcopy, study size (A4), 26 paginas EUR 28,94
Partijen Download (B4), 38 paginas EUR 24,99
Hardcopy, normal size (B4), 38 paginas EUR 43,79