gerelateerde werken
Bass Trombone Concerto : for bass trombone and orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trombone en orkest
Bezetting:
trb-b-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp trb timp perc pf str
Symphony : for 21 players, (1984 - rev. 1986) / Henri Delnooz
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2222 sax-a 2210 perc pf 2vl vla vc cb
Sonate : voor blaasorkest en strijkkwintet, 1996 / Wim de Ruiter
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
3333 2(-3)2(-3)2(-3)1 2vl vla vc cb
Slow : for ensemble, 2004 / Maarten Altena
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1111 1110 hp vl vla bc cb
compositie
Most beautiful bird of paradise : for ensemble, 2003 / Edward Top
Overige auteurs:
Top, Edward
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 november 2003 - Paradiso, Amsterdam - Schönberg Ensemble o.l.v. Micha Hamel] - De opdracht was een openingsstuk (quasi ouverture) te schrijven dat zeer lyrisch van karakter is. De titel is metaforisch bedoeld en dient derhalve niet letterlijk geïnterpreteerd te worden: het heeft niets met vogels te maken. Het gaat eerder om een nostalgisch gevoel over een herinnering of een na aan het hartliggend persoon in een verdwenen of nooit bestaan (paradijselijk) oord. Door de instrumentatie die onder andere bestaat uit een accordeon en een contrabasklarinet, heeft het werk een buitengewoon uitgebreide klankkleuring gekregen. Het is gemaakt d.m.v. een strict nageleefde verhouding; 2:3:6:3:2:6:2 die behalve op de totale vormstructuur, op maatverhoudingen, op contrapuntische verhoudingen en op de ritmiek, ook is toegepast op de toonhoogte waarbij '2' bv. een grote secunde is en '3' een kleine terts is. Gevolg hiervan is dat een vrij diatonisch resultaat is bereikt met een
werkwijze die doet denken aan het serialisme van na-oorlogse componisten, maar ook aan dat van de naamgever van het ensemble waarvoor dit werk gecomponeerd is. In plaats van de negatieve houding van het serialisme om consonantie te vermijden wordt hier vaak juist die consonantie opgezocht; het werk bedient zich veel van reine kwarten. Enerzijds zijn die kwarten toegepast zoals in de eerste Kammersymfonie van Schönberg (d.w.z. in (horizontale) melodische zin of als een opeenstapeling totdat een wijdliggend accoord is bereikt), anderszijds zijn ze als onderdeel van successief opeenvolgende harmonieën gebruikt, waarmee het werk soms een massief primitief, welhaast middeleeuws karakter verkrijgt. - EDWARD TOP