componist
Edward Top was born in Ommen, the Netherlands, in 1972. Top has lived and worked in London, Bangkok, and Rotterdam. He now lives in Vancouver, Canada. Top studied composition and ...
gerelateerde werken
camera obscura: dark chamber : for chamber orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
ob trp pf perc str
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1100 0000 perc 3g 4vl 2vla 2vc cb
Viaggio d'inverno : for 12 instrumentalists, 1988 / David Rowland
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
2020 2sax-a 0220 perc ham.org
Laudatio : for jazz band / Miguel Ángel Santaella
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob sax-a fg h trp trb drum bass 2vln vla vc db
compositie
Most beautiful bird of paradise : for ensemble, 2003 / Edward Top
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 11 november 2003 - Paradiso, Amsterdam - Schönberg Ensemble o.l.v. Micha Hamel] - De opdracht was een openingsstuk (quasi ouverture) te schrijven dat zeer lyrisch van karakter is. De titel is metaforisch bedoeld en dient derhalve niet letterlijk geïnterpreteerd te worden: het heeft niets met vogels te maken. Het gaat eerder om een nostalgisch gevoel over een herinnering of een na aan het hartliggend persoon in een verdwenen of nooit bestaan (paradijselijk) oord. Door de instrumentatie die onder andere bestaat uit een accordeon en een contrabasklarinet, heeft het werk een buitengewoon uitgebreide klankkleuring gekregen. Het is gemaakt d.m.v. een strict nageleefde verhouding; 2:3:6:3:2:6:2 die behalve op de totale vormstructuur, op maatverhoudingen, op contrapuntische verhoudingen en op de ritmiek, ook is toegepast op de toonhoogte waarbij '2' bv. een grote secunde is en '3' een kleine terts is. Gevolg hiervan is dat een vrij diatonisch resultaat is bereikt met een
werkwijze die doet denken aan het serialisme van na-oorlogse componisten, maar ook aan dat van de naamgever van het ensemble waarvoor dit werk gecomponeerd is. In plaats van de negatieve houding van het serialisme om consonantie te vermijden wordt hier vaak juist die consonantie opgezocht; het werk bedient zich veel van reine kwarten. Enerzijds zijn die kwarten toegepast zoals in de eerste Kammersymfonie van Schönberg (d.w.z. in (horizontale) melodische zin of als een opeenstapeling totdat een wijdliggend accoord is bereikt), anderszijds zijn ze als onderdeel van successief opeenvolgende harmonieën gebruikt, waarmee het werk soms een massief primitief, welhaast middeleeuws karakter verkrijgt. - EDWARD TOP