gerelateerde werken
My Skeletonized Portrait : for violin and orchestra / Edward Top
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Viool en orkest
	
			Bezetting: 
		
		vl-solo 3fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 2trb trb-b tb timp 3perc hp cel str
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		alt vlc pf
	
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		voice fl-a pf
	
Requiem pour une marée noire : for soprano, vibraphone and piano / Alexandre Rabinovitch-Barakovsky
	
			Genre: 
		
		Vocaal
	
			Subgenre: 
		
		Zangstem en instrument(en)
	
			Bezetting: 
		
		sopr vibr pf
	
compositie
				Lied der Schwermuth : for string quartet and bass-baritone, 2003 / text: Friedrich Nietzsche, Edward Top
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Nietzsche, Friedrich
									(Tekstdichter/librettist)
								
							Top, Edward
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Het Oer-ene
						Uit de geest van de muziek
						... (Largo mysterioso-Andante con moto-Recitativo)
						Ghosts of the violently dead (Spirituoso)
						You can give a voice to the silence of suffering, my silence (Voilé)
						De tranen van Oidipous
						Das Lied der Schwermuth (Lagro mysterioso-Andante con moto)
						Molto brutale
						To eagles like (Dolce mysterioso)
						Adlerhaft, Pantherhaft sind deine Sehnsüchte unter tausend Larven
						... (Molto energico e molto ritmico)
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): Deze compositie bestaat uit 11 delen: in de delen 5 t/m 9 en 11 zingt een bas-bariton een tekst uit Aldus sprak Zarathoestra van Friedrich Nietzsche. De delen 1 t/m 4 en 10 zijn voor strijkkwartet zonder zanger.
De tekst wordt in drie talen gezongen; in het Nederlands, Engels en in het (oorspronkelijke) Duits. Elke taal roept zijn eigen associaties op, en elke taal wordt op een bepaalde manier muzikaal vorm gegeven. Zo worden de Nederlands-talige fragmenten overwegend sprekend (roepend) en de Duits-talige fragmenten wat traditioneler, als in een lied, gezongen. De Engels-talige fragmenten worden in deel 7 ijl met kopstem gezongen, met subtiele glissandi, en in deel 9 wordt de tekst ritmisch gereciteerd, als in popmuziek. - EDWARD TOP