componist
Lars Skoglund is geboren op 27 maart 1974 in Bodø, Noorwegen
Opleiding
Op jonge leeftijd raakte hij gefascineerd door pop- en rockmuziek en besloot hij muzikant te worden. Vervolgens speelde hij gitaar ...
gerelateerde werken
Utrecht muziek : 2006 / Lars Skoglund
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Orkest met elektronica
Contravolutie : voor groot orkest en klankspoor, 1976-'77 / Wim Laman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Orkest met elektronica
Bezetting:
2rec-a 4464 8541 tenh 3perc 2hp ham.org str(28.12.10.8.) tape
Tango waltz : = Scherzo da ballo, for orchestra, 2003 / Diderik Wagenaar
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4454 6441 timp 2perc cel 2hp pf str
Rosebud : (the last forest), for orchestra, 1988 / Peter-Jan Wagemans
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Vrouwenkoor en orkest
Bezetting:
(VK2 ad lib.) 3333 2131 2Wag-tb 5perc str sax-s-2trp-solo
compositie
Sentences : for orchestra, 2003 / Lars Skoglund
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 24 april 2004 - Beurs van Berlage, Amsterdam - Holland Symfonia o.l.v. Hans Leenders (Project Jonge Componisten). - Zoals velen van mijn generatie ben ik beïnvloed door de Amerikaanse componist Frank Zappa, die als pionier een brug wilde slaan tussen verschillende muziekvormen. Door Zappa's experimenten ontdekte ik de grote en mysterieuze wereld van de hedendaagse muziek, die een diepe indruk op mij maakte. In het bijzonder werd ik verrast door de timing van deze muziek - met veel actie en avontuur en bijna nooit repeterend - maar ook de focus die op de klank van de muziek ligt, meer dan op de ontwikkeling van een verhaal. Maar is het überhaupt mogelijk om een stuk muziek te schrijven dat langer duurt dan drie minuten, zonder dat er een verhaal achter schuilt? Deze vraag was voor mij het uitgangspunt voor het maken van dit stuk. 'Sentences' is gebaseerd op het idee van korte miniaturen die komen en gaan tegen de achtergrond van zeer traag veranderende akkoorden. De
miniaturen variëren van speels en licht, tot grotesk en vervreemdend. In de loop van het stuk ontwikkelen zij zich geleidelijk tot een melodie, uitlopend in een solo voor de piccolo. Zowel de miniaturen als de langzame, zich ontwikkelende harmonieën worden gezien als de "zinnen" uit de titel van het stuk. De compositie toont, meer nog dan ontwikkeling en het organische, een retorische muzikale stijl gebaseerd op contrast, verrassing en plezier van het moment. - LARS SKOGLUND