gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Red Summer Sunset : for clarinet and accordion / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Circular : quartet for strings, (...in a certain way...II), 1987 / Pieter Rynja
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Introductie en adagio in oude stijl : (1954), voor strijkkwartet / Peter Schat
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
Streepjes : 2nd string quartet, 1981 / Guus Janssen
Overige auteurs:
Janssen, Guus
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Ik wilde een nieuw strijkinstrument ontwerpen, dat alleen natuurlijke flageoletten zou produceren. Daartoe ontstemde ik bij elk van de vier strijkers, die samen het klassieke strijkkwartet vormen, één snaar zodanig dat ik, uitgaande van vier boventonen per snaar, een chromatische toonladder kon realiseren met ongeveer de omvang als die van een hobo plus een aantal tonen erboven en eronder. Dit alles was ontstaan uit mijn weerzin om aan de bestaande strijkkwartetliteratuur nog een 'klassiek' strijkkwartet te moeten toevoegen. Het enige wat ik nog kon ondernemen was grensgebieden, zoals natuurlijke flageoletten, te onderzoeken. Met behulp van bovenstaand materiaal startte ik het componeren. Allengs ontstond de behoefte om terwille van de duidelijkheid, naast non-vibrato flageoletten, ook molto-vibrato ordinariotonen als contrast in te voeren. Zo ontstond 'Streepjes'. Het stuk is gebaseerd op een 'atonale' notenreeks, die de hele omvang van het nieuwe boventoneninstrument bestrijkt.
Deze reeks wordt op zeer veel manieren, steeds met andere, vaak zuiver tonale uitweidingen gebruikt. Er is een basistempo en een (voornamelijk pizzicato gespeeld) tegentempo. Akkoorden ontstaan door het blijven liggen van eerder gespeelde tonen. Deze akkoorden worden ook ordinario, molto-vibrato gespeeld en vormen de belangrijkste aanleiding voor het tweede gedeelte (niet het tweede deel) van het stuk. In het derde gedeelte, dat men bijna een reprise zou kunnen noemen, treden de hoogste flageoletten in viool I en II voor het eerst op. Zij leiden tevens het slot in van het stuk. - GUUS JANSSEN