gerelateerde werken
Spring at Enoshima : for soprano and ensemble : 2005 : text based on Japanese Surimono / Wim Laman
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en groot ensemble
Bezetting:
sopr fl(pic) ob cl(cl-b) h perc hp pf g man 2vl vla vc cb
Konzert e moll : Celloconcert Nº 1 voor cello en orkest / Julius Röntgen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Concerto : for violoncello & orchestra, 1985 / Walter Hekster
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
2221 0030 4-5perc hp str vc-solo
Celloconcert no. II : (1939) / (instrumentatie 1954) [i.e. 1948], Henk Badings
Genre:
Orkest
Subgenre:
Cello en orkest
Bezetting:
2232 3220 timp perc str vc-solo
compositie
Syntopoi : concerto for violoncello and chamber orchestra, 2004 / Wim Laman
Overige auteurs:
Laman, Wim
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 14 mei 2005 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Michael Müller, Radio Kamerorkest o.l.v. Jaap van Zweden] - Het celloconcert Syntopoi is de tegenhanger van mijn vioolconcert Syntagma (1989/1991). Dat laatste werk begint met een soort oerknal: een gigantische kakofonie van orkeststemmen. Daar zit in gecomprimeerde vorm al het muzikale materiaal van de compositie in verwerkt. De chaos van het begin wordt geleidelijk teruggebracht naar een enkele toon in het hoogste register van de soloviool. In Syntopoi heb ik een tegengestelde werkwijze gebruikt: ik begin met het simpelste muzikale fenomeen dat er is: een kort enkel nootje van de solist. In een quasi improviserend spel ontstaat hieruit de hele compositie. De rol van de solo-cello is gecompliceerd: solistisch ontwikkelt hij een muzikaal lijnenspel dat op heel veel verschillende manieren zijn weerklank vindt in het orkest. Maar soms worden de rollen omgedraaid en neemt het orkest het voortouw in eigenzinnige ostinati, of
incorporeert het solo-instrument volledig. Kortom: Syntopoi is een compositie waarin solist en orkest- of groepen daaruit - op allerlei plaatsen samenkomen of uiteengaan. Het werk is driedelig, waarvan het eerste in matig snel - en het derde in snel tempo gespeeld worden. Het tweede, langzame deel, een donkergekleurd soort 'Nachtmusik' is een epitaaf voor Jan van Vlijmen, een componist die in mijn beginjaren een groot voorbeeld voor mij was. Terwijl ik aan Syntopoi werkte wist ik dat Jan van Vlijmen ernstig ziek was, hetgeen mij erg aangreep. Na zijn overlijden heb ik dit 'lamento' aan hem opgedragen - Wim Laman