gerelateerde werken
De zee (I & II) : electronic music, 1964-1965, (score 1995) / Jan Boerman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
tape
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
soundtrack
Vlechtwerk : electronic music, 1987-1988, score 1998 / Jan Boerman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
Bezetting:
tape
De touwen van de tijd : = The ropes of time, elektronische muziek voor ballet, 1970 / Jan Boerman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Elektronische muziek
compositie
Ruïne : (1997) / Jan Boerman
Overige auteurs:
Boerman, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 22-3-1998 - De Doelen, Rotterdam). Tweesporenversie op cd CV-NEAR 8. De zessporenversie is bij Donemus te huur op ADAT of in data-formaat op cd-r.
Voor de compositie Ruïne heb ik vrijwel geen nieuwe, speciaal voor dit stuk bedoelde geluiden gemaakt. Ruïne is eigenlijk een terugblik op eerder gevonden klanken en vormen. Zo zijn in het stuk oude opnames van treinen en geluiden van vroegere composities zoals Alliage (1960) verwerkt. Belangrijker voor het werk is echter een groep geluiden die is ontstaan bij experimenten voor Weerstand en Ontketening I (...). Ruïne I staat in een 'lijst.' Deze lijst wordt hoorbaar in een lange bewegende klokachtige klank, waardoor je, als door een poort, het stuk binnen komt en ook weer verlaat. In het eerste lange fragment wordt belangrijk materiaal geëxposeerd: hoge en lage slagklanken, ruistoongolven, ruisroffels, flageoletachtige klanken en een aantal van een aambeeld afkomstige 'klinkslagen.' Het fragment komt tot stilstand met geluiden van treinen in de verte. Na deze inleiding wordt het verdere verloop van Ruïne bepaald door vier crescendo's; langere fragmenten waarin niet alleen de klanksterkte, maar ook de scherpte van de klankkleur, de omvang van de ligging en de dichtheid van de gebeurtenissen toenemen. De klokbeweging van het begin markeert het slot van het stuk. Er volgen nog enkele ruisroffels, als wegvluchtende nachtvogels. - JAN BOERMAN